Page content

article content

Facebook Messenger Chatbot op je website (stappenplan)

Facebook Messenger Chatbot op je website

Wat is een Facebook Messenger Chatbot? Een chatbot is een voorgeprogrammeerde pratende robot maar in dit geval gebeurt de communicatie via Facebook Messenger.

Zo’n chatbot kan je op verschillende manieren inzetten voor je onderneming. Bijvoorbeeld voor:

  • Communicatie met je websitebezoekers
  • Leadgeneration chatbots
  • Opvolging chatbots
  • Verkoop chatbots

In dit artikel leer je stap voor stap zo’n Facebook Messenger Chatbot op je website maken. Je kan kiezen voor de video te volgen of uitgeschreven via de blog. Laat vooral een reactie achter als je iets gehad hebt aan het artikel.

Facebook Messenger Chatbot op je website maken (video)

Laagdrempelige manier van communicatie met je websitebezoekers

In deze blog ligt de focus op “Communicatie met je websitebezoekers”. Wanneer iemand op je website komt, ligt de drempel soms hoog om een contactformulier in te vullen of de telefoon op te nemen en direct te bellen naar je onderneming. Via zo’n Facebook Messenger Chatbot op je website, verlaag je die drempel en kunnen de mensen chatten met je via een platform dat ze kennen (Facebook).

Facebook Messenger Chatbot op je website

Het leuke van zo’n chatbot is dat je op voorhand al een aantal vragen kan programmeren als men de chat opent. Zo kan jij de gebruikerservaring van de websitebezoeker verbeteren en kan jij de potentiële klant al gaan segmenteren naar wat hij/zij precies naar op zoek is.

Tools om een chatbot te maken

De dag van vandaag kan je makkelijk zelf zo’n chatbot gaan opstellen. Er zijn verschillende tools op de markt die het toelaten zo’n bot te maken zonder enige kennis van code of ander technisch taaltje.

De tools die momenteel het meest populair zijn:

  • ManyChat
  • Chatfuel

Heb beiden uitgetest en ben het meest van van ManyChat (maar iedereen zijn voorkeur natuurlijk). Via de gratis versie van ManyChat krijg je:

  • ongelimiteerd berichten verzenden
  • 2 opvolgings flows (een flow van berichten die je kan versturen met bv. telkens een dag tussen, zie het als een e-mailmarketing autoresponder)
  • 4 growth tools (4 manieren waarop jij Facebook Messenger “leads” kan verzamelen)
  • 10 tags (mensen een bepaalde tag meegeven zodat jij je berichten beter kan gaan segmenteren)
  • 3 custom fields (bv. een veldje waar iemand zijn mailadres achterlaat in de chat)
  • Het logo van ManyChat is wel overal aanwezig

Wil jij meer mogelijkheden en het logo van ManyChat niet meer zichtbaar dan kan je voor 10 dollar per maand genieten van de extra features. (aanrader).

Facebook Messenger Chatbot op je website maken (stappenplan)

Stap 1: Account aanmaken ManyChat

Ga naar Manychat.com en log je in via Facebook om je account te activeren.

Manychat account aanmaken

Stap 2: Facebookpagina koppelen

ManyChat vraagt om een Facebookpagina te koppelen aan je chatbot. (je kan meerdere chatbots/pagina’s beheren in 1 ManyChat account gratis)

Facebookpagina koppelen chatbot

Stap 3: Growth tool aanmaken

In de linkerkolom zie je een aantal tabs. Voor de Facebook Messenger Chatbot op de website hebben wij de tab “Growth tools” nodig.

Growth Tools Manychat

Je kan op heel wat manieren mensen laten inschrijven op je chatbot (bespreken we wel in een andere blog). Maar wij kiezen dus voor “Customer Chat”. Je kan dit beetje vergelijken met een e-mail lijst. Mensen komen terecht op je e-mail lijst via verschillende manieren en hier kiezen we die bepaalde manier.

Customer Chat

Stap 4: Bericht opmaken

Wanneer iemand de chatbot gaat openen krijgen ze een eerste bericht. Dit maken we aan door het bericht te gaan editen. Een tip: vooraleer je hiermee start ga op papier de flow gaan uittekenen. Dit maakt het je makkelijker om de chatbot aan te maken want dan zie je visueel ook al de stappen.

Chatbot flow

Eens je de stappen uitgetekend hebt gaan we deze plaatsen in de chatbot zelf. Dus je start met het eerste bericht. Je hebt bv. 3 diensten dan kan je de eerste vraag gaan onderverdelen in deze 3 diensten. Als ze op 1 van deze 3 drukken krijgen ze bijvoorbeeld een nieuw bericht.

Widgets Manychat

Je hebt de mogelijkheid om de mensen te laten te laten doorklikken naar:

  • een nieuw chatbericht
  • website url
  • telefoonnummer
  • flow (naar een hele reeks van andere berichten, iets meer geadvanceerd)
  • Andere stap (je neemt ze bv. naar een andere bericht in je flow)

Om het onszelf makkelijk te maken kiezen we voor nieuw chatbericht waar we de mensen meer informatie geven. Wat we ook nog doen is ,bij de stap dat ze kiezen, de mensen gaan taggen. Waarom doen we dit? Later kunnen we dan berichten gaan sturen naar mensen die een bepaalde tag hebben. Zo kunnen we meer relevantere berichten sturen naar de juiste doelgroep.

taggen in manychat

Stap 5: Chatbot activeren & plaatsen op je website

Eens je chatbot klaar is kan je deze activeren en op je website plaatsen.

Activeren zie je rechtsboven staan.

chatbot activeren

En om de chatbot op je website te plaatsen ga je naar het begin en kies je nu niet voor Opt-In actions (waar je net je volledige flow gemaakt hebt met berichten) maar kies je voor “Setup).

set up chatbot

Om de chatbot live te zetten autoriseer je eerst je website & installeer je een stukje code in de header van je website. Vraag gewoon even aan je websitebouwer, zou geen probleem moeten zijn. Op WordPress laten bepaalde thema’s ook toe om code te plakken in de header of installeer je daarvoor een plugin.

facebook messenger chatbot op je website settings
Je kan er ook voor zorgen dat de bot enkel op bepaalde pagina’s verschijnt of juist op bepaalde pagina’s niet verschijnt. Dit kan je hier instellen:

chatbot manychat websites uitsluiten

Stap 6: Testen

Voila, je Facebook Messenger chatbot voor op je website is klaar. Nu eens gaan testen of deze wel echt werkt. Ga zelf eens naar je website en open de chatbot of vraag aan je collega’s om dit even te testen.

chatbot testen

Meten is weten​

Waar komen deze berichten terecht? Op je Facebookpagina kan je bij berichten de mensen zien die een vraag gesteld hebben op je website. Maar ook in ManyChat kan jij op een gestructureerde manier je berichten zien. Onder Live Chat in de linkerkolom zie je al je openstaande berichten en berichten die afgehandeld zijn.

Bij audience zie je dan weer de profielen die in je chatbot lijst zitten. En kan je rechts gaan segmenteren wie via welke “growth tool” is binnengekomen of wie er met welke tag is getagd.

Samenvatting

Voila, nu weet jij hoe je een Facebook Messenger Chatbot op je website kan maken. Ga er zeker mee aan de slag en laat mij weten hoe je het hebt aangepakt. Wil jij zelf op de hoogte blijven van praktische tips & tricks omtrent online marketing. Schrijf je dan op op de chatbot, ik beloof het je, ik zal niet spammen 🙂

 

Wil je meer doen met online marketing? Vraag hier je gratis online marketing audit aan.

Comment Section

0 reacties op “Facebook Messenger Chatbot op je website (stappenplan)

Plaats een reactie


*