Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Wervelende e-mail marketing campagne in 7 stappen

E-mail marketing campagne: Intro

Een e-mail marketing campagne voor sommigen hun gouden ei, voor anderen een blok aan het been. Vooral voor de laatste groep van mensen heb ik dit stappenplan gemaakt.  Zodat je vandaag nog kan starten met uw e-mail marketing. Voor de mensen die al aan e-mail marketing doen. Dit artikel zal u helpen om nog effectiever mails te gaan versturen.

Wat is het doel nu van e-mail marketing? Dit hangt af van wat u wil bijvoorbeeld het genereren van bezoeken, leads en sales. Maar je kan het ook gebruiken om de band met uw klant te gaan behouden en versterken. Het gaat erom dat e-mail marketing een tool is om bepaalde doelen te bereiken.

Waarschuwing! E-mail marketing werkt wanneer je er genoeg tijd in steekt en steeds opnieuw de zaken test. Het is iets waar je tijd en energie moet insteken als je resultaten wilt.

Maar waarom is dit zo een krachtig medium? Volgens statistieken bekijkt 91% van de mensen hun e-mails dagelijks. Inderdaad, ik hoor u al denken dit is weer zo één of andere test dat men gedaan heeft. Maar laat mij uitleggen wat het onderliggende concept is waarom mensen dagelijks hun mailbox checken.

2 redenen:

  • FOMO of Fear of missing out. Ditzelfde concept kan je ook toepassen bij social media. Mensen zijn geneigd om dagelijks hun social media/mailbox te gaan bekijken omdat er misschien wel iets belangrijk zou kunnen in staan. Hoeveel keer ben jij hier al “slachtoffer” van geweest, je opent uw facebook en je eindigt met het bekijken van katten die schrikken van komkommers of panda’s die van een glijbaan glijden.
  • Een ander concept is, de drang om iets af te werken. Mensen willen gewoon dat die mailbox op 0 komt. Het zorgt voor een irritant gevoel dat er nog x aantal mails moeten gelezen worden.

Dit gezegd zijnde laten we overgaan tot het effectieve stappenplan voor een wervelende e-mail marketing campagne!

Fear Of Missing Out nog eens uitgelegd:

1. Mensen op email lijst krijgen

Eerst en vooral mocht je nog geen lijst hebben of een kleine lijst. Je wil mensen op uw mailing lijst krijgen. Ik geef u een aantal manieren dat ook effectief werken.

Website

Wanneer iemand op uw website moet deze een onmiddellijke CALL TO ACTION zien. De tijd dat uw website een digitaal visitekaartje is, is al lang voorbij. Uw website moet potentiële klanten omzetten in effectieve klanten.

Wat kan nu zo een CALL TO ACTION zijn. Een voorbeeld dat super goed converteert is het weggeven van gratis informatie via een e-book. Wat je ook nog kan doen maar wel meer tijd vraagt is een videocursus. Het onderwerp hiervan kan vanalles zijn zolang het maar in uw branche is. Enkele voorbeelden:

  • Bandencentrale: Wanneer zijn uw banden versleten? Ontdek het door deze 7 stappen toe te passen.
  • Fietswinkel: Fietsen bij warm weer. Waar moet je op letten?
  • Boekhoudkantoor: 7 voordelen van online boekhouden

Ik kan in elke sector wel iets bedenken. Wat zou er mogelijk zijn voor uw onderneming? Denk hier eens over na.

Deze CALL TO ACTION kan je op verschillende plaatsen zetten op uw website. Homepage, sidebar,… Of gewoon tussen een blog post dat je schrijft.

Social media

Je plaatst iets op social media dat de mensen een link geeft waar ze zich kunnen inschrijven op uw eventuele e-book of andere informatie. Die links bespreek ik in de volgende stap, dan zal alles duidelijker worden.

Wat je ook kan gaan doen is je gaat uw gratis e-book/videocursus gaan promoten op facebook via een lead advertentie. Wat betekent dit, wanneer mensen bv. aan het scrollen zijn op hun smartphone. Zien ze uw advertentie in hun nieuwsoverzicht. En doordat dit een speciale advertentie is, zijn hun gegevens al ingevuld. Dit zorgt ook voor een lagere drempel aangezien de gebruiker maar op 2 knoppen hoeft te drukken en geen gegevens hoeft in te vullen.

Netwerkevenementen

Je bent op een netwerkmoment en je krijgt van iemand een kaartje. Maak hiervan dan de gewoonte om op te schrijven waar u deze persoon van kent en haar/zijn e-mailadres in uw mailing lijst te plaatsen.

2. Landingspagina’s

Wat is een landingspagina, het is een pagina op uw website met één enkel doel. Het verzamelen van het emailadres van de bezoeker. Dus alles wat de bezoeker kan afleiden moet eruit (social media knoppen, menu structuur,…).

Wat moet er allemaal komen op uw landingspagina?

  1. Foto van uzelf. Dit schept een band met de bezoeker
  2. Wat voor voordelen het e-book allemaal zal opleveren
  3. Een kleine preview van het e-book of videocursus
  4. Een video
  5. Call to actions knoppen in opvallende kleuren.
  6. Een overlay optimizer. Wat bedoel ik hiermee. Mensen zullen rapper geneigd zijn om hun e-mail adres achter te laten wanneer er een knop is en wanneer men op die knop drukt komt er een pop-upscherm waar men hun gegevens moet invullen. Voorbeeld om alles te verduidelijken (www.onlinemarketingbooster.be)
  7. Zorg ervoor dat je de bezoeker bij de hand neemt en toont wat men moet doen.

In de toekomst zal ik hierover nog een artikel schrijven omdat dit een zeer uitgebreid onderwerp is. Maar voorlopig kan je deze opmerkingen al gebruiken om een sterke landingspagina te maken.

3. Software

Je hebt nu al een idee hoe je uw e-mail lijst kunt laten groeien. Maar hoe gaan we nu effectief starten met een e-mail marketing campagne. Zorg dat je de juiste tools hebt!

Quote: sharpening an axe

We gaan natuurlijk geen e-mails gaan verzenden via ons outlook, gmail,… account. Maar we gaan een e-mail marketing software gebruiken. Via deze software kan je dan zien hoeveel keer uw e-mail werd geopend en hoeveel keer er werd doorgeklikt naar uw website.

Ik kan u verschillende software meegeven zoals Mailchimp, Enormail, Infusionsoft, Convertkit, Aweber,… Maar ik zal de keuze voor u maken. Om te starten met e-mail marketing. Start via Mailchimp. Mailchimp is super gebruiksvriendelijk en is gratis tot 2000 e-mailadressen en 12.000 verzonden e-mails per maand. Alle info over dit product kan je vinden op www.mailchimp.com

Ofwel koppel je uw landingspagina met Mailchimp zodat telkens wanneer er zich iemand inschrijft op uw gratis e-book of videocursus. Deze automatisch in uw lijst getrokken wordt. Ofwel gaat u handmatig uw e-mail lijst gaan invoeren door bv. een excel bestand.

Mailchimp

4. Opvallen in mailing

Opvallen in mailbox

Proficiat u bent klaar om uw eerste e-mail campagne te verzenden. Maar hoe gaat u er nu voor zorgen dat de mensen ook effectief uw mail gaan openen? Mensen ontvangen tegenwoordig 50-70 e-mails per dag. En sommige krijgen er zelf honderden. Met uw e-mail opvallen is dus geen gemakkelijke opgave.

De ontvanger van uw mail gaat hun e-mails gaan selecteren op basis van 2 variabelen. De verzender van uw mail of het onderwerp.

Hoe mooi uw e-mail nog mag zijn, als deze 2 variabelen niet kloppen dan wordt uw mail niet of nauwelijks gelezen.

Verzender

Je wil vertrouwen opwekken bij de ontvanger. Dus verzend geen e-mails vanuit een account zoals info@… Maar hou het persoonlijk. Neem nu het voorbeeld van Zalando. Ik krijg telkens een e-mail van Sofie van Zalando.

Onderwerpen

Welk onderwerp gaat u nu uw mail geven. Ik geef enkele tricks dat u kan gebruiken:

  • Gebruik een vraagteken
  • Wees persoonlijk
  • Speel in op de actualiteit
  • Gebruik een opsomming in uw onderwerp
  • Creëer schaarste
  • Wees origineel
  • Gebruik emoticons

 

5. Boodschap van uw e-mail marketing campagne

Gebruik een mix tussen informatieve/interessante content en promotie content. Mocht je in elke e-mail uw product/dienst gaan promoten dan zal er een deel van uw ontvangers zich willen uitschrijven. Geef unieke informatie aan de mensen dat ze nergens anders kunnen krijgen.

Zorg dat je de boodschap zoveel mogelijk personaliseert naar uw doelgroep. Zorg dat je aparte e-mail lijsten hebt naargelang de doelgroep. Bv. verschillende lijsten op vlak van leeftijd, geslacht,…

Waar moet je dus op gaan letten:

  • Personaliseer de boodschap op basis van gedrag en klantprofiel
  • Houd de boodschap kort en krachtig
  • Zorg dat uw e-mail uitnodigend is en niet schreeuwend
  • Geef unieke informatie
  • Zorg voor een duidelijke CALL TO ACTION

6. Testen

Testen emailmarketing

Testen is van groot belang bij e-mail marketing. Werkt een e-mail beter als die volstaat met afbeeldingen of werkt een simpele mail met enkel tekst het best. Beter lange berichten of toch maar kort en krachtig.

Hoe ga je nu gaan testen. Je gebruikt bv. 100 abonnees van uw mailing lijst. Een mix van nieuwe abonnees en abonnees die al  lang uw e-mails ontvangen. Wanneer je je testen gedaan hebt, kan je gaan sturen naar het grote publiek.

Hieronder zijn 6 zaken die je kan gaan testen:

6.1. E-mail Design

Hoe kan je nu succesvol gaan testen.?

Wat je niet moet gaan doen is gaan testen met 2 verschillende designs. Start vanuit 1 e-mail design en zorg dan voor kleine aanpassingen. Zoals de kopteksten, kleur, afbeeldingen, call to actions, enzovoort.

Voor de mensen waarvan hun database niet groot genoeg is voor zo een testing en je hebt het idee dat er zeer veel kan verbeterd worden. Breek de regels dan en ga voor een totaal nieuw design en kijk hoe de mensen hierop gaan reageren. Als deze meer reactie uitlokt bij de ontvangers. Begin dan met dit design te optimaliseren.

 

6.2. Afbeeldingen

Wanneer je afbeeldingen gebruikt in uw e-mail campagne, volg dan deze guidelines:

  • Uw plaatjes moeten passen bij uw merk en uw boodschap. En zorg wanneer mensen op uw afbeelding klikken ze ook uitkomen op een bepaald deel van uw website.
  • Mensen zijn altijd op zoek naar een snel voordeel. Ik ook, als ik een mail krijgt dan is dit het eerste waar ik naar op zoek ga. Wat is het voordeel dat ik kan halen uit deze mail. Dit zorgt er voor dat ik effectiever mails kan gaan bekijken. Zorg dus dat dit duidelijk is.
  • Houd rekening met hoe een e-mail eruit ziet in je mailbox. In sommige gevallen worden de foto’s niet geladen en dan zijn er grote lege delen in de e-mail.
  • Foto’s van mensen zijn een aanrader. Dit maakt het ook zeer persoonlijk. Wat je ook kan doen is de persoon op de foto laten kijken of wijzen naar de call to action. Dit werkt! (neuromarketing)

6.3. Video

Volgens een studie van emailmonks.com ligt het resultaat van een video in e-mailmarketing 280% hoger dan een traditionele e-mail.

Helaas is de angst voor een publiek spreken (zelfs in een camera) soms groter dan de angst voor de dood.

Maar mocht je toch van plan zijn om ooit een video te maken en deze in uw e-mail te plaatsen. Met een goede smartphone, een microfoontje en belichting krijg je al een professionele video. Nu nog de juiste boodschap vinden voor uw video!

6.4. CTA

Je wilt natuurlijk dat de ontvangers van uw e-mail ook een zekere actie gaan ondernemen. En met een duidelijke CALL TO ACTION kan je dit gedrag beïnvloeden!

Hier heb je nu ook weer een aantal testmogelijkheden:

  • Ofwel maak je gebruik van een button (knop) waar je dan een link in plaatst. Ofwel maak je gebruik van de link zelf (zonder een button). Visueel gezien is een button wel sterker in vergelijking met een link.
  • De tekst dat je gaat plaatsen op uw button. Zoals “Direct toegang”, “Meer weten”, … Zorg voor een kort en krachtige tekst.
  • Welke kleur ga je je button geven? Ook dit kan je testen.
  • Waar ga je uw CALL TO ACTION plaatsen? Bovenaan, in het midden of onderaan uw e-mail?

6.5. Aanbod

Wanneer je dan gaat promoten in uw e-mails. Make them an offer they can’t refuse. Iets waar ze wel moeten op klikken!

Korting

Eerst en vooral ik ben GEEN voorstander van korting omdat dit toont aan de mensen dat uw product eigenlijk minder waard is dan dat je zegt. Zelf op uw webshop als er plaats is om een coupon code in te vullen, dan ga ik op zoek naar een couponcode. NIET DOEN DUS!

Maar om toch mee te gaan met de stroom bespreek ik kortingen. Omdat er toch zoveel mensen gevoelig zijn voor dit onderwerp. De eerste vraag dat je je moet stellen. Kan je wel korting geven? Past het bij je merk? Als je dan toch besluit om een korting te geven, zijn er veel variaties dat je kan testen.

  • Een korting in procent of een korting in euro?
  • Gratis verzendkosten
  • Korting op een volgende bestelling

Bonussen

Hier ben ik wel een voorstander van, in plaats van een korting te geven op uw product/dienst. Geef een bonus op uw product/dienst. Zo geef je uw klant nog een extra waarde.

Beïnvloedingsstrategieën

In het boek Influence van Cialdini bespreekt men zes beïnvloedingsstrategieën om mensen aan te zetten tot gewenst gedrag. Als boekenlezer kan ik dit boek ten sterkste aanraden net als het boek “Hooked, hoe maak je mensen verslaafd aan uw product”.

Dit zijn de strategieën:

  • Sociale bewijskracht. Als je in uw e-mail een klantentestimonial of review kunt plaatsen dan zorgt dit voor social proof en zijn mensen ook rapper geneigd om over te gaan tot actie. Want als het voor hen werkt, moet het toch ook voor mij werken?
  • Wederkerigheid: “Ik heb iets van hem gekregen dus kies ik nu ook voor hem”
  • Autoriteit: Aangezien jij een autoriteit bent in uw branche (dat hoop ik toch J ). Heb jij informatie dat je kan leveren aan de mensen dat ze kunnen gebruiken. Door deze informatie wordt jij gezien als een autoriteit. Als ik een mail krijgt in november met vb. 7 tips om te weten of je winterbanden nodig hebt of niet. Zal ik ook rapper geneigd zijn om mijn winterbanden te gaan kopen bij de verzender van deze mail.
  • Commitment/consistentie: Stap voor stap ga je te werk om uw potentiële klant binnen te halen. Men zegt JA op uw e-mail, JA op de informatie of andere CALL TO ACTION dat je hebt verstuurd. En uiteindelijk zal men ook JA zeggen op uw product/dienst.
  • Sympathie: “Dit is een vertrouwd, goed, bekend en aardig merk, dus ik zeg JA”
  • Schaarste: Zet eens een deadline in uw e-mail of OP=OP. Of bv. nog maar 6 artikelen in stock. Dit zijn kleine aanpassingen dat je kan doen om mensen sneller over de streep te trekken.

In deze video gaat men dieper in op het boek van Cialdini “Influence”

6.6. Frequentie

Een vraag die ik vaak krijg: hoe vaak moet of kan ik nu gaan e-mailen naar mijn doelgroep. Dit zijn een aantal zaken waar je moet op gaan letten:

  • Is uw informatie relevant voor uw ontvanger
  • Hoe is uw relatie tegenover die klant? Hoe sterker uw relatie, hoe meer je kan gaan mailen

Maar dit ga je ook weer moeten gaan testen wat het best past bij uw doelpubliek. Verwachten ze één mail per week of liever 2 per maand?

6.7. Samenvatting

Zorg voor een mooi e-mail design dat je test door telkens een kleine aanpassing te doen en dit te gaan vergelijken tegenover uw vorig design.

Gebruik enkel afbeeldingen als die automatisch worden geladen in de ontvangers hun mailbox.

Video zorgt voor 280% meer resultaat volgens Mailmonks.com.

Zorg voor een duidelijke Call to action.

Wanneer je dan gaat promoten in uw mail zorg voor een aanbod die voldoet aan de 6 beïnvloedingsstrategieën van Cialdini uit het boek Influence.

Test uw frequentie.

7. Meet de resultaten van uw e-mail marketing campagne

Meten is weten. Dit is een stap dat de meeste mensen vergeten. We verzenden een e-mail campagne. Maar uiteindelijk hebben we geen flauw idee hoe we dit nu moeten gaan analyseren.

Het is noodzakelijk om uw resultaten achteraf te gaan bekijken. In eerste instantie gaan we kijken naar het aantal opens van de mails, clicks en conversies.

Opens

Hoeveel mensen hebben er uw mail geopend. Wanneer dit tussen de 40-50% ligt, kan u spreken over een succesvolle e-mail campagne.

Clicks

Hoeveel mensen hebben er doorgeklikt naar uw website of andere link dat je hebt geplaatst in uw mail. Als dit 4-5% is kan u spreken over een succesvolle e-mail campagne.

Conversie

Hoeveel mensen hebben er na het doorklikken ook effectief contact opgenomen met u of iets gekocht op uw website. Dit hangt af van te veel variabelen dus ik kan hier geen algemeen cijfer op plakken.

CTA

Aangezien u helemaal tot het einde geraakt bent van dit bericht, heb ik iets voor u! Als u het contactformulier invult met “Ik wil vooruit met mijn onderneming” krijgt u van mij een vrijblijvend gesprek hoe we e-mail marketing kunnen gaan toepassen in uw bedrijf. Tot snel! Contactformulier

Comment Section

0 reacties op “Wervelende e-mail marketing campagne in 7 stappen

Plaats een reactie


*