Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Werken webinars echt? Casestudy van mijn eerste 3 webinars…

In deze blog stel ik mezelf de vraag “werken webinars echt?” afgelopen weken heb ik 3 webinars gegeven omtrent social media marketing. Hoe ik het heb aangepakt, wat er goed ging en vooral wat er minder goed ging. En hoe jij uit mijn fouten kan leren…

Stap 1: presentatie opstellen over 9 social media marketing tips

Dit was geen grote uitdaging. Als je dit full-time doet dan heb je genoeg inspiratie en weet je ook wat er (niet) werkt. Op mijn blog, Facebookvideo’s, etc.  heb ik zoveel content dat ik er wel hier en daar iets kon uitpikken.

Uiteindelijk koos ik voor deze 9 thema’s:

  • Waarom ik like & share acties haat en wat er beter werkt
  • Hoe kun je je Instagrampagina doen groeien?
  • Voordeel van live video’s
  • Leads verzamelen op Facebook
  • Social media inplannen
  • Facebookgroepen
  • Gebruik de data
  • Wees de eerste
  • Content hergebruiken

Wil je meer weten? Volg mijn webinar , waar ik alles tot in de kleinste details uit de doeken doe. Aangezien je op mijn website bent, krijg je van mij wel ooit nog eens een melding op Facebook via een advertentie over zo’n webinar 🙂

Ok let’s go!

Natuurlijk hoort er bij elk webinar een intro.

De meeste webinars openen met een verhaal van een kwartier lang met informatie over de spreker zelf. Persoonlijk vind ik dat redelijk egoïstisch want time is money. Ik vertelde dat ook bij het begin dat ik daar absoluut niet tegen kan. Daarom stelde ik mijzelf gewoon kort eens voor bij mijn webinars.

Uiteindelijk apprecieerden de mensen dat en kreeg ik positieve reacties, zoals:

Proficiat met je webinar! Geen ‘verhaal’, ‘probleem’ bespreken en ‘pakket’ voorstellen! Maar echt waardevol en informatief! Top webinar. In de laatste 2 jaar eindelijk eentje gevolgd dat waardevol is. Ik had webinars volgen bijna opgegeven 😉

Stap 2: Webinarsysteem

Op welk platform geef jehet best een webinar? Kies je voor een duur programma met veel mogelijkheden als GoTowebinar? Of kies je voor Webinarjam dat ook wel een investering is?

Of maak je het jezelf gemakkelijk en livestream je in een Facebookgroep? Dat is zeker een optie, maar ik ontvang graag de e-mailadressen van mijn kijkers. E-mailmarketing werkt nog steeds het beste.

Een jaar geleden stuitte ik op een actie van AppSumo (super website die online tools verkoopt). Die actie was dat je levenslang een webinar platform kon kopen voor maar 49$. Ik moest geen twee keer nadenken, onmiddellijk gekocht. Het webinarsysteem heet WebinarNinja.

Met WebinarNinja kan je een webinar opzetten in nog geen 20 minuten. Kies een template, vertaal je mails naar het Nederlands en installeer Facebook Pixel. Ready to go!

Eens je deze stap hebt volbracht, moet je enkel nog je URL link verspreiden op je social mediakanalen. En dat brengt ons naar stap 3.

webinarninja
Stap 3: Mensen lokken naar de webinar

Natuurlijk willen we toch wel een paar kijkers op onze webinar, hoe meer hoe beter. Bij WebinarNinja kun je maximum 100 kijkers hebben, for your information.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Met Facebook advertenties, natuurlijk!

Doelgroepen instellen, adverteren naar onze doelgroep en klaar is kees.

Nu komt het deel waar ik waarschijnlijk een paar mensen (of zelfs klanten) op de schenen ga schoppen. Staar je vooral niet blind op de kost per lead, dat is voor elke onderneming en in elke situatie anders.

Webinar 1 : 51 inschrijvingen aan 1,66€ per inschrijving

Werken webinars echt? Laten we dit eens gaan testen…

Geplaatst door 365 Dagen Marketing Tips met Dieter op maandag 23 januari 2017

 

 

 

 

 

 

Geadverteerd in Facebook op Conversies (DUUUUH!), naar 3 verschillende doelgroepen:

  1. Vergelijkbare doelgroep (1%) van websiteverkeer 180 dagen = 40 conversies voor 1,67€
  2. Websiteverkeer van de afgelopen 90 dagen = 10 conversies voor 1,20€
  3. Fans van de Facebookpagina “365 dagen marketing tips met Dieter” = 1 conversie voor 6,04€

Hier had ik maar één advertentie getest (een afbeelding van mijzelf, ijdel dat ik ben).

(Dit was de afbeelding)

Webinar 2: 53 inschrijvingen voor 2,46€ per inschrijving

Geadverteerd in Facebook op conversies naar 2 verschillende doelgroepen:

  1. Vergelijkbare doelgroep (1%) van websiteverkeer 180 dagen = 43 conversies voor 2,39€
  2. Vergelijkbare doelgroep Facebook Fans = 10 conversies voor 2,76€

Hier had ik opnieuw maar één advertentie getest (afbeelding van mijzelf).

Webinar 3: 92 Inschrijvingen voor 2,10€ per inschrijving

Webinar geven… Blijft toch spannend. Praktische social media tips en tricks!

Geplaatst door 365 Dagen Marketing Tips met Dieter op maandag 13 maart 2017

 

 

 

 

 

 

Geadverteerd op conversies naar 3 verschillende doelgroepen:

  1. Lookalike websiteverkeer 90 dagen = 47 conversies voor 1,82€
  2. Lookalike websiteverkeer Webinar pagina URL (in mijn vorige webinars had ik al heel wat verkeer gekregen naar WebinarNinja en heb hiervan een vergelijkbare doelgroep gemaakt) = 30 conversies voor 2,85€
  3. Websiteverkeer 180 dagen = 15 conversies voor 1,44€ (ik heb nog redelijk wat organisch websiteverkeer door mijn blogartikels)

Hier had ik 2 advertenties getest tegenover elkaar: een afbeelding van mijzelf tegenover een video. Van de 92 conversies kwam er 18% van de afbeelding en 82% van de  video.

De video was zelfs zonder ondertiteling. Toch deed hij het in al mijn doelgroepen veel beter dan een gewone afbeelding.

Conclusie?

Als je de tijd en energie erin steekt om een video te maken, zal je er ook veel meer uithalen. Kost je tijd en energie… maar het loont wel!

Lookalike audiences van websiteverkeer werken enorm goed. Natuurlijk moet je wel wat websiteverkeer hebben om die te kunnen opvullen, dat doe je aan de hand van content marketing.

facebook video advertentie of facebook afbeelding

Stap 4: Het webinar geven

Webinar 1: De vuurdoop

Natuurlijk had ik enorm veel stress om zo’n eerste keer een webinar te geven. Om mijzelf nog wat extra druk op de schouders te leggen, heb ik zowel mijn eerste als mijn derde webinar gelivestreamd op Facebook (zo werd mijn pagina ook nog eens gepusht, want die had een bereik van duizenden mensen).

Het was dus mijn eerste webinar ooit. Mensen vonden mij heel authentiek, ze stelden veel vragen, etc. Achteraf gezien was het een topervaring! Hoeveel kijkers waren ook effectief aanwezig? Wel 76%, wat enorm veel is voor een webinar! Uiteindelijk heb ik er zelfs 3 verkopen uitgehaald.

Webinar 2: Het liep helemaal mis

Een week na mijn eerste webinar voelde ik het al kriebelen. Ik wou mijn tweede webinar geven. In WebinarNinja kan je gewoon de vorige webinar kopiëren om het opnieuw te doen.

Dat bleek toch niet de beste keuze. Vlak voor ik van start ging, logde ik mij even in om alles te checken. Toen merkte ik dat iedereen gewoon de replay van vorige week kon zien. Dat is zeker niet de bedoeling van zo’n ‘live webinar’.

Dus een kwartier voor het webinar stuurde ik iedereen nog een mail. Resultaat: van de 53 inschrijvingen hebben er zich nog  16 opnieuw ingeschreven. Van die 16 waren er effectief 10 online.

Het grappige was dat sommigen de replay aan het bekijken waren  en toen ik nog bezig was met het live webinar kreeg ik al een verkoop binnen.

Resultaat: 3 verkopen.

Webinar 3: Te snel willen zijn & te weinig interactie

Het duurde  één en een halve maand vooraleer ik een nieuw webinar gaf. Ik ontving redelijk wat inschrijvingen dus ik hoopte dat het wel goed zou gaan.

Alleen miste ik iets. Er was te weinig interactie met het publiek, ik ging er ook veel te snel door en kreeg achteraf te weinig vragen. Was het te makkelijk? Was het te moeilijk? De meesten waren wel positief erna, maar redelijk wat marketeers hadden zich ingeschreven op het webinar.

Op het webinar zelf waren 46% van de mensen die zich ingeschreven hadden online.

De webinar resulteerde in 0 verkopen. Kleine bummer op de feestvreugde.

Dit waren dus mijn eerste ervaring met webinars. Laat gerust iets weten wat uw ervaring is met dit kanaal. Hieronder vind je nog enkele conclusies die ik wil meegeven.

Werken webinars echt? Mijn conclusies:

  1. Iedereen zou het moeten doen
  2. Als je het doet, doe het zeker ’s avonds (mensen appreciëren dit echt)
  3. Adverteer via Facebook om mensen zich te laten inschrijven
  4. Opteer voor iets professioneler webinarsysteem als GoToWebinar (redelijk wat problemen met WebinarNinja)
  5. Hou je landingspagina simpel
  6. Adverteer met een video
  7. Probeer de interactie aan te gaan met je publiek tijdens het webinar (meerder keren)
  8. Stream je webinar ook nog eens live op je Facebookpagina voor wat extra interactie op  je Facebookpagina

Heb je een vraag over iets? Stel ze gerust hieronder of in de Facebookgroep

Of vond je dit een waardevol artikel? Deel het gerust op je eigen social media kanalen!

Comment Section

0 reacties op “Werken webinars echt? Casestudy van mijn eerste 3 webinars…

Plaats een reactie


*