Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Wat is SEO? Wat is zoekmachine optimalisatie?

Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie?

Elke dag wordt naar miljoenen zaken gezocht op het internet. Dit betekent voor ondernemingen dat er dus ook miljoenen kansen zijn om gevonden te worden in de zoekmachine.

Maar toch zijn er nog altijd ondernemingen die hier weinig of geen verstand van hebben. Terwijl ze zelf dagelijks gebruik maken van Google.

Dan zou het toch wel eens interessant zijn mocht je onderneming ook inspelen op Google?

Laat mij zoekmachine optimalisatie of SEO eerst eens kort uitleggen aan de hand van dit voorbeeld.

Voorbeeld: Stel je hebt een groentewinkel en je wilt graag je producten online verkopen. SEO helpt zoekmachines uw aanbod beter te begrijpen. Dit zorgt ervoor wanneer er iemand zoekt naar bijvoorbeeld ijsbergsalade de kans groter is dat uw website in de zoekresultaten zal verschijnen. Laten we dit eens van dichtbij gaan bekijken.

Als ik dit zoekwoord “ijsbergsalade” ingeef in Google kom ik hierop uit:

wat is seo

Al deze resultaten zijn dus volgens Google relevant voor mijn zoekopdracht. Dit kunnen we benoemen als organische zoekresultaten.

Er zijn verschillende factoren & algoritmes die ervoor zorgen dat je website hoger gerankt wordt in Google zoals de zoekwoorden, links naar je website,… Het doel van Google is om precies te tonen waar de mensen naar zoeken.

Maar wat is SEO nu of zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of SEO is dus ervoor zorgen dat je website hoger scoort in de zoekresultaten. Zoekmachines hechten het meest belang aan unieke, informatieve & relevante content. Als je wilt weten hoe een zoekmachine in elkaar zit, lees dan zeker “Hoe werkt een zoekmachine?“.

Hoe kan je nu je website hoger laten scoren in Google?

Doe onderzoek naar verschillende zoekwoorden. Op welke verschillende zoekwoorden wordt er gezocht door uw potentiële klanten? Of wat zijn de gerelateerde onderwerpen van deze zoekwoorden? Neem nu het voorbeeld van een lokale ijsboer. Die graag zijn ijscrème online wilt gaan verkopen. Op welke zoekwoorden zou men gevonden willen worden? Dat zal waarschijnlijk “online ijs kopen” zijn. Maar er kunnen nog gerelateerde zoekwoorden zijn zoals “hoe ijs maken” of “ijsjesrecepten”. Als je dan scoort op deze zoekwoorden dan kan dit ervoor zorgen dat deze bezoekers ook klant worden.

Hou met 3 zaken rekening bij het vinden van de juiste zoekwoorden:

  1. Frequentie: hoe vaak wordt er naar een specifiek woord/woordengroep gezocht. Je wilt natuurlijk dat je website scoort op de woorden naar waar het meest wordt gezocht.
  2. Concurrentie: Als je net start met zoekmachine optimalisatie dan is het best dat je zoekwoorden vindt met minder concurrentie. Dan wil je gaan scoren op “long tail keywords“. In onderstaande afbeelding zie je een mooi voorbeeld van “long tail keywords”.  Voor kleine bedrijven liggen de meeste opportuniteiten bij long tail keywords. Het kost een website veel tijd om te verschijnen in de zoekmachines op algemene zoekwoorden.
  3. Relevantie: De zoekwoorden die je selecteert moeten aansluiten met wat je aanbiedt. Als iemand op je website komt op het zoekwoord chocomelk en je verkoopt enkel en alleen maar koffie dan vertrekt die bezoeker weer snel.

Long tail keywords

SEO doelen

Wat kunnen nu de doelen zijn voor je zoekmachine optimalisatie:

  1. Conversies: is je websitebezoekers omzetten in klanten of je websitebezoekers zich laten inschrijven op je nieuwsbrief
  2. Betrokkenheid: mensen gaan reageren op je website, website delen,…
  3. Acquisitie: het binnenhalen van nieuwe klanten.

Doordat je doelen stelt met je SEO kan je duidelijk zien of je resultaten behaald of niet. Zo kan je weer meer inzicht krijgen of je website presteert of niet en wat er moet veranderen. Hoe kan je dit nu allemaal bijhouden? De meeste zoekmachines hebben gratis tools zoals Google analytics of webmastertools. Deze tools vertellen u op welke zoekresultaten u naar bovenkomt, hoeveel bezoekers u heeft op uw website, hoeveel conversies er zijn op je website,…

Antwoord op je vraag

Hopelijk heb ik kunnen antwoorden op je vraag “Wat is SEO?”.

 

Comment Section

2 reacties op “Wat is SEO? Wat is zoekmachine optimalisatie?



Door Dieter Vanden Heede op 9 augustus 2016

Bedankt voor je reactie Nicolas!

Plaats een reactie


*