Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Social Media Strategie Stappenplan: 13 stappen naar Succes

Social media strategie stappenplan. Klinkt mooi hé?

Je bent waarschijnlijk met je onderneming al aanwezig op social media? TOP!

Maar zoals de meeste ondernemingen, doe je maar wat? En weet je niet precies wat de mogelijkheden zijn en waar je je op moet focussen.

Daarom heb ik voor u dit handig stappenplan gemaakt dat u enkel en alleen hoeft te volgen. En te implementeren natuurlijk!

En wanneer u slechts maar een paar zaken zou toepassen, bent u toch al op de goede weg naar een duidelijke social media strategie!

Dit zijn de 13 stappen:

  1. Huidige social media aanwezigheid
  2. Doelen
  3. Ideale doelgroep
  4. Je boodschap op social media
  5. Kies uw kanalen
  6. Content plan
  7. 80/20 regel
  8. Lange content vs snackable content
  9. Social media kalender
  10. Interactie
  11. Meten is weten
  12. Adverteren op social media
  13. Social media ROI
  14. Extra Tip!

Huidige social media aanwezigheid

Vooraleer je start met je social media strategie. Kijk eens waar je nu staat? Maak een kleine audit van je huidige social media aanwezigheid.

  • Maak je nu al content om op je social media kanalen te plaatsen?
  • Hoeveel keer post je iets? Is dit op regelmatige basis of wanneer het eens past?
  • Welke kanalen zijn op dit moment voor u het meest populair?
  • Via welke weg krijg je het meest kliks naar je website (zie je in Google Analytics)
  • Hoe ziet je profiel eruit in vergelijking met dat van je concurrenten?

Doelen van uw social media strategie

Smart doelen social media

Zoals je zelf weet, doelen zijn een must in uw onderneming (en ook in het leven, maar hier ga ik niet verder over uitweiden). Je wilt elk jaar die bepaalde omzet draaien of zoveel verkopen maken. Ditzelfde concept geldt ook marketing en hier dus voor social media. Je wilt een duidelijk doel hebben als je start met je social media strategie. Zodat je duidelijk weet waar je naar toe wilt. Mocht je dit niet doen, dan zal alles wat je doet maar een verspilling zijn van je tijd.

Wat kunnen de doelen zijn van je social media strategie?

  • Meer bekendheid van je onderneming?
  • Meer verkeer naar je website?
  • Leads genereren via social media?
  • Verkopen via social media?
  • Klantenservice via social media?

Neem één doel en focus je op dit doel vooraleer je gaat uitbreiden. Als je bijvoorbeeld websiteverkeer neemt dan zal je moeten zorgen dat je interessante content hebt staan op je website dat de mensen graag willen consumeren. Want mensen telkens naar je homepage sturen zal ook niet zijn effect hebben. Geef de mensen dus een reden om je website te gaan bezoeken.

Analyseer je huidige aantal websitebezoekers en vergelijk die dan na 2 maanden dat je actief bent op social media. Zie je een duidelijke groei in deze cijfers? Of valt het nog wat tegen. Stuur bij waar nodig.

Ideale doelgroep

Dit is moeilijk. Ik begrijp dit, je wil graag je product/dienst aan iedereen verkopen. Iedereen is je klant = meer potentiële klanten = meer verkopen? Dan heb je een algemene boodschap, algemeen product voor een algemeen probleem. Ik denk dat je me wel begrijpt. Je wilt echt specifiek weten wie je doelgroep is en je boodschap vormen specifiek gericht naar deze mensen.

JA JE MOET DIT DOEN!!! Als je wilt groeien met je onderneming zal je een specifiek publiek moeten aanspreken. En misschien dan gaan uitbreiden naar andere doelgroepen. Maar niet andersom. Start small to grow big. Facebook is ook gestart met een sociaal netwerk in één universiteit. Dan is het naar de andere scholen gegaan en geleidelijk aan is dit beginnen groeien.

Geef dus antwoord op de volgende vragen om je doelgroep te weten:

  • Leeftijd
  • Gezin
  • Locatie
  • Job
  • Inkomen
  • Uitdaging dat men heeft en dat je onderneming oplost
  • Meest gebruikte social media kanaal

Hoe meer data, hoe meer gefocust we te werk kunnen gaan. Om dan zo een gerichte social media strategie te kunnen maken.

Je boodschap op social media

Wat wordt je boodschap op social media? Denk hier eens over na. Wat is je missie dat je gaat verkondigen op social media? In mijn geval is dit mensen gaan informeren over online marketing. Om ze dan zo over de streep te halen om samen te werken met mij. Want geef nu zelf toe? Jij hebt dit artikel gelezen en erna zitten we samen voor een afspraak. Dan zal dit al veel makkelijker praten zijn dan mocht je totaal geen kennis hebben van social media.

Je kunt dus je doelgroep stap per stap gaan informeren over wat je diensten zijn, je producten, welke resultaten je ermee kunt behalen, casestudies,… Zodat ze stap voor stap, geleidelijk aan contact met u zullen opnemen, of ergens hun gegevens achterlaten op je website.

Kies je kanalen

Instagram Facebook Snapchat Pinterest 1611290 Twitter Youtube

Op welke social media kanalen ga je nu aanwezig zijn? Mocht je ze nog niet allemaal kennen. Ik som ze nog allemaal even op:

  • LinkedIn is een sociaal netwerk voor professionals. Wanneer je start met LinkedIn kan je op je profiel je foto, werkzaamheden, werkzaamheden uit het verleden, opleidingen, aanbevelingen, websites,… gaan plaatsen. Zie het een beetje als je online cv. Het doel van LinkedIn is dat je een netwerk kunt opbouwen en met deze mensen kunt gaan connecteren.
  • Twitter kun je vergelijken met een microblog. Je kunt in een korte tekst iets kwijt. Meestal gaat dit over een recente gebeurtenis of bepaald nieuwsonderwerp. Of over iets dat je zelf graag kwijt wilt met de wereld. Je kan ook je Tweet gaan linken met een foto, video, website,…
  • Facebook is het grootste sociaal netwerk van dit moment. In België alleen al zijn er 6,2 miljoen mensen aanwezig op dit platform. Nog veel ondernemingen denken dat Facebook puur als privé wordt gezien maar via dit kanaal kan je echt je doelgroep gaan bereiken. Ook het advertentiesysteem van Facebook is zeer gedetailleerd. En kan je zeer specifiek je doelgroep gaan bepalen aan wie je wilt adverteren. Het bereik van een bedrijfspagina is wel lager dan vroeger maar dit kan je oplossen door nieuwe methodes te gebruiken op Facebook.
  • Instagram is een applicatie waarmee je foto’s kunt bewerken en deze dan kunt delen met je volgers. Instagram wordt ook steeds groter en groter en heeft nu al 500 miljoen mensen wereldwijd. Als je meer wilt weten over Instagram, dan kan je deze Instagram gids gaan lezen.
  • Youtube is een social video sharing site. Op youtube kan iedereen een video online plaatsen en zo kan je het dus delen met de hele wereld. Op youtube vind je vanalles zoals informerende, grappige en commerciële filmpjes.
  • Snapchat is een applicatie waarmee je foto’s of korte video’s kunt maken en deze dan doorsturen naar je volgers/vrienden. Een app dat steeds populairder en populairder wordt en die nu al meer gebruikers heeft dan Twitter. Zeker een social media kanaal waar je op kunt inspelen. In deze Snapchat gids leg ik van A-Z uit hoe je kunt starten met Snapchat en hier geef ik nog enkele Snapchat tips voor bedrijven.
  • Pinterest is een digitaal prikbord dat vol staat met afbeeldingen. Het is vooral populair bij het vrouwelijk publiek. De gebruikers kunnen afbeeldingen (pins) op hun prikbord plakken. Zo kan je prikborden maken over verschillende onderwerpen die u interesseren. Als je onderneming vooral visueel sterk aanwezig is zou dit wel een leuk kanaal kunnen zijn voor je. En bij elke afbeelding kan je dan ook een link plaatsen naar je website.

Dit zijn de voornaamste kanalen. Er zijn natuurlijk nog honderden social media apps. Maar ik wil dat we ons gaan focussen op de bekendste.

Welk kanaal zou het nu best passen bij je doelgroep?

Als ik eerlijk mag zijn, mocht je nog niet aanwezig zijn op Facebook. Kies dan op Facebook. Als je echt video’s wilt maken ga dan voor Youtube. (En je kan dan ook die video’s uploaden op je Facebook pagina, 2 vliegen in één klap!).

Vraag eens aan je huidig klantenbestand op welke kanalen zij aanwezig zijn en speel hierop in.

Content plan

Content marketing strategie

Dit is de vraag die ik het meest krijg. Wat kan ik allemaal posten op mijn social media kanalen? Meestal begin ik dan met het concept content uit te leggen en wat dit allemaal inhoudt. Dus content kan bestaan uit:

  • video’s
  • afbeeldingen
  • blog artikels
  • nieuws
  • ebooks
  • podcasts
  • infographics

Dan geef ik een paar voorbeelden. Zoals stel je bent een fietsenwinkel dan kan je tips & tricks geven over hoe je je koersfiets moet onderhouden. Of waar je moet op letten bij het rijden op kasseien. Of je bent een schoonheidsinstituut dat kan je tips geven over huidverzorging.

Maar nu komt het. Wanneer ik op een netwerkmoment dit uitleg en dan kijken de meeste mensen wat raar naar mij. En zeggen ze dat dit te veel tijd in beslag neemt. Inderdaad dit neemt tijd in beslag, maar als je dacht dat online marketing makkelijk was en een wondermiddel, dan zit je verkeerd. Op een regelmatige basis content maken kost tijd & energie maar zal zich belonen op lange termijn.

Natuurlijk kan je ook facebook advertenties maken en mensen naar je landingspagina sturen hun e-mailadres verzamelen en deze gaan contacteren. Veel sneller natuurlijk. Maar kost wel geld om een landingspagina te maken en een facebook campagne op te zetten. Maar als je dit dan vergelijkt met je return on investment dan moet je het er wel uit halen. Maar later over Social Media & ROI op het einde van deze blog. Want bij een ideale social media strategie wil je natuurlijk ook een return on investment zien.

80/20 regel

Ken je de pareto regel? Het komt van Vilfredo Pareto en deze heeft bewezen dat 80% van de uitkomsten komt door 20% van de oorzaken. En als je nu eens naar je eigen onderneming gaat gaan kijken. Dan zal je waarschijnlijk ook wel zien dat 20% van je klanten zorgen voor 80% van je omzet. Of 20% van al je producten zorgen voor 80% van je omzet.

Dit principe gaan we ook gaan toepassen bij de content dat we gaan maken. Met andere woorden. We gaan 20% van onze tijd gaan spenderen met het maken van content en 80% met het promoten van deze content om maximum resultaat te zien! Want je maakt een super goed stuk content, neem nu een blogpost. Dan is het toch zonde dat je dit maar één keer gaat posten op je facebook pagina.

Nee, je wilt dat dit overal terecht komt op andere Facebook pagina’s, Facebook groepen, andere social media kanalen, email lijst,… Natuurlijk niet allemaal in één keer! Anders ben je gewoon aan het spammen. Maar je mag er totaal geen probleem van maken dat je dat blog artikel binnen een maand nog eens post.

Lange content vs. Snackable content

Zorg dat je dit zeer aandachtig leest: LANGE content wordt nog steeds gelezen/bekeken. Op youtube wordt er gemiddeld 12 minuten naar een video gekeken. Dus ga er niet vanuit dat mensen altijd rap rap rap alles willen lezen/bekijken. Eens een lang artikel of een lange video mag je altijd maken. En wat bedoel ik dan met Snackable content. Dat zijn dan vb. 9 korte tips voor meer Twitter volgers. Als je dit vergelijkt met mijn Snapchat gids voor beginners. Dan is dit weer lange content.

Zorg dus voor 50% lange content, super informatieve content. En dan 50% wat meer luchtigere, korte, snackable content.

Social media kalender

Social media kalender

Om alles schematisch te laten verlopen gaan we een social media kalender gaan maken. Dus wat raad ik u aan om te doen is dat je je content maakt voor 1 maand, 2 maanden,… En dit dat gaat ordenen in een kalender. Je bent een dag intensief bezig met de content te maken, je zet alles in een kalender. En je bent klaar. Het enige wat je nog moet doen is dit gaan posten op je social media kanalen op de geplande tijdstippen.

Interactie

Doordat je actief bezig bent nu met content te plaatsen op je social media kanalen. Kan je de interactie aangaan met je publiek. Je kan vragen stellen, meningen vragen,… Maar je zal hier ook wel moeten op reageren! Zorg dat je het gesprek online aangaat met je publiek en probeer te weten wat hun grootste problemen zijn en speel hierop in.

Ik doe dit vooral aan de hand van mijn facebookgroep waar ik weet wat er leeft bij de mensen. Aan de hand van deze interactie kan ik dan content gaan maken. Deze blogpost is ontstaan omdat men in mijn facebookgroep graag wat meer wou weten over social media marketing.

Je mag altijd lid worden, dan kan je ook je vragen stellen aan mij.

Meten is weten

Dit is misschien het belangrijkste op vlak van social media. Je wilt weten wat werkt en wat niet werkt. En dit kan je gaan meten aan de hand van de data die de kanalen u geven. Alles wat op je social media zet zal je gaan analyseren en de cijfers gaan bekijken.

Concreet voorbeeld:

Als we eens gaan kijken naar mijn social media strategie. Dan zie je dat ik graag Facebook inzet. We zien hieronder nu 2 soorten posts. De ene is een live video en de ander is een blogartikel. Als we nu eens naar de cijfers gaan kijken dan zien we dat ik met de live video 2099 mensen heb bereikt en met mijn blogartikel maar 54 mensen.

Mochten we op die nummers gaan drukken dan zien we dat via de Live video 20+ mensen op de link hebben geklikt en op de Instagram gids maar 1 iemand. Wilt dit zeggen dat de Instagram gids van lagere kwaliteit is? Neen, maar Facebook zorgt ervoor dat video’s een hoger bereik hebben dan een artikel. Het doel van Facebook is nog altijd dat mensen op hun platform blijven. Dus een artikel dat mensen van het platform weg stuurt, krijgt een lager bereik.

Wat is er dus het meest effectief? Live video’s. Waar zou mijn focus moeten op zijn, live video’s. Dus ik moet nog meer doen wat werkt, dus meer live video’s maken. Mocht je ook graag eens live willen gaan op Facebook, dan kan je deze handige Facebook Live checklist eens bekijken.
Social media strategie live videoSocial media strategie instagram gids

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is nu meten aan de oppervlakte. Je kan deze ook gaan meten via tools zoals:

Adverteren op social media

Adverteren op social media

Nog een andere social media strategie kan zijn dat je niet alles organisch gaat groeien maar dat je gaat gaan adverteren. Zo kan je je specifieke doelgroep gaan bereiken op korte termijn. Zoals je kan zien is Facebook één van de meest populaire mogelijkheden op dit moment? Waarom komt dit? Omdat adverteren via Facebook in vergelijking met adverteren via Google nog veel lager ligt. En Facebook abnormaal veel informatie heeft over ons zodat we zeer doelgericht te werk kunnen gaan.

 

Social Media ROI

Waarom moet je nu de return on investment gaan meten van je social media strategie? Je wilt weten of je succesvol bent of niet.

De eerste stap: Doelen gaan bekijken. Weet je nog dat we doelen gemaakt hadden helemaal op het begin. Neem deze doelen er nu eens bij en kijk of je ze hebt behaald of niet. Zoniet? Wat kan er nog beter.

Tweede stap: Google analytics. Komen er meer mensen naar je website door je nieuwe social media strategie? Of blijft dit hetzelfde? Ga naar je google analytics account. En ga naar de data van je website. Druk daar in de linkerkolom op Acquisition. Dan op All Traffic en dan op Social. Daar zie je dan al je social media kanalen die mensen naar je website sturen. En heb je de precieze cijfers.

Derde stap: e-mail abonnee’s. Hoeveel mensen hebben zich ingeschreven op je email lijst op je website. Je mag dan nog wel een stijging zien in je websitebezoekers. Je wil dat deze mensen ook op één of andere manier hun emailadres achterlaten zodat je deze kunt opvolgen.

Vierde stap: Conversies. Hoeveel mensen zijn dus door het hele proces gegaan. Met andere woorden, hoeveel zagen er je post op Facebook, hebben er op geklikt, hebben zich ingeschreven op je email lijst en zijn nu klant bij u? En dit is de stap waar je de echte ROI ziet.

Extra tip: Verkopen via Social Media

Social Media strategie

Als je deze concepten begrijpt van je social media strategie dan zal je dit specifiek op je onderneming kunnen gaan toepassen. Het is belangrijk dat je de grote lijnen weet en waar je moet op letten. Om dan zelf aan de slag te gaan en dit specifiek te gaan toepassen.

Ik hoor graag een reactie van u! Dus laat gerust iets achter 🙂

 

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “Social Media Strategie Stappenplan: 13 stappen naar Succes

Plaats een reactie


*