Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Waarom je nooit meer een Facebook bericht mag promoten!?

Wat denk je? Ik ga even mijn Facebook bericht promoten voor 4€ en bereik daar een paar mensen mee…

Denk je dat dit een goed idee is?

Natuurlijk heb je dit al gedaan…

Facebook vraagt constant. Promoot je pagina voor 6€ en bereik daarmee 650 mensen in je buurt.

En ja inderdaad je bereikt er meer mensen mee en je hebt meer mensen die naar je website gaan.

Goeie deal toch?

Maar weet je wie er klikt? Weet je wat de mensen dan doen op je website? Zijn die mensen je doelgroep?

Facebook maakt het zoooooo makkelijk om geld weg te gooien.

En dan zie je de resultaten van je gepromoot bericht…

Heb je hiermee mensen op je e-mail lijst gekregen? Hebben er door dat bericht mensen iets gekocht van u?

Wat ik wil zien is een return on investment!

En eerlijk… Met je bericht te gaan promoten gaat dit niet lukken.

Waarom mag je nooit meer een Facebook post gaan promoten: 7 redenen!

1. Bij promoten heb je maar 1 doelstelling: betrokkenheid

Dus het enigste wat Facebook gaat doen is zorgen dat mensen meer gaan reageren, liken en delen. Op zich is daar niets mis mee. Maar aangezien ik wil dat je een return on investment ziet met je Facebook advertenties is het toch wel beter om een ander doel te kiezen.

Als je al een hele tijd enkel de “promoot” knop hebt gebruikt dan weet je waarschijnlijk niet dat er nog andere doelstellingen zijn. In totaal heb je dus nog 13 verschillende doelstellingen dat je kan ingeven met je Facebook advertentie.

Maar guh? Dieter waar kan ik deze vinden?

Als je alles wilt weten over Facebook advertenties dan lees je beter mijn gratis handleiding eens over dit onderwerp. Daar leg ik u stap voor stap uit hoe je je eerste advertentie kunt gaan maken.

Maar vooraleer je dat doet. Lees gewoon even het artikel uit 🙂

Hieronder kan je zien waar je echt advertenties moet maken op Facebook:

facebook advertentiebeheer

Dit zijn de verschillende doelstellingen (dit heb je dus niet als je je bericht gaat promoten op je Facebookpagina zelf)

Waarom mag je nooit meer een Facebook post gaan boosten

Maar laten we het nu niet hebben over elke doelstelling…

Wanneer je een Facebook advertentie laat lopen (als je op de “bericht promoten” knop drukt) dan zal Facebook je bericht gaan tonen aan mensen die je bericht zullen liken, op reageren of delen.

Wat zie je dan als resultaat? Likes, deelacties en reacties… Dit zorgt wel voor social proof maar…

Likes, shares en reacties brengen geen geld op je bankrekening!

2. De doelgroep instellingen zijn zeer beperkt

Hoe beter je je doelgroep kunt instellen, hoe effectiever je marketing campagnes zullen zijn.

Facebook geeft een paar standaardopties waaruit je kan kiezen (bij mij is dit nu al meer aangezien ik mijn doelgroepen al gemaakt heb)

Waarom je nooit meer op de Facebook bericht promoten mag drukken

Maar de sterkte van Facebook advertenties is dat je zo specifiek mogelijk je doelgroep kunt gaan afbakenen.

De mensen die dan via bericht promoten klikken op nieuwe doelgroep maken. Zien maar een fractie van wat er mogelijk is met Facebook.

Waarom je nooit meer op de Facebook bericht promoten mag promoten

Als je dit vergelijkt met de mogelijkheden die je hebt in de Power editor dan weet je toch wel rap gekozen! Wil je weten hoe je dit kan doen? Lees er alles over in het gratis e-book “Facebook advertenties voor beginners”.

Direct Toegang
X
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis e-book
We respecteren uw privacy

3. Je kan niet het gedrag gaan selecteren

Wil je vooral advertenties gaan sturen naar mensen die een Facebook pagina beheren? Of die vooral foto’s uploaden? Of wil je mensen gaan bereiken die net terug zijn van reis? Of die hebben deelgenomen aan een specifiek evenement?

Misschien plaats jij dat allemaal niet op Facebook maar er zijn een heleboel mensen die alles plaatsen op dit platform. Facebook houdt al deze data bij en wij als adverteerders kunnen hier leuk gebruik van maken!

gedrag op facebook

4. Je kan geen tijdsschema gaan instellen

De enigste optie dat je hebt wanneer je drukt op Facebook bericht promoten is dat je de einddatum kunt instellen. Maar geen begindatum.

betaling facebook

Maar wat voor nut heeft dat nu dat je een advertentie kunt gaan instellen qua tijd?

Stel je hebt een restaurant in Gent die een middagmenu heeft specifiek voor zakenmensen.

Je wil graag meer mensen gaan bereiken. Dus als slimme zaakvoerder of zaakvoerster start je met Facebook advertenties.

Je maakt je specifieke doelgroep en je drukt niet op bericht promoten. Maar je gaat je advertenties gaan maken in het advertentiebeheer.

Maar je wilt dat je advertentie enkel en alleen te zien is in de voormiddag tot ’s middags.

Dat stel je dan gewoon in…

schema facebook advertenties

5. Je kan je titel niet veranderen

Bij bericht promoten kan je niets veranderen aan je titel en tekst. Aangezien we willen dat de mensen een bepaalde actie ondernemen is een call to action in de titel dus een must. Om op te vallen in het nieuwsoverzicht heb je dus een overtuigende titel nodig.

Facebook advertenties titel

6. Geen carrousel afbeeldingen

Wat zijn carrousel afbeeldingen? Dit zijn 5 afbeeldingen naast elkaar waarheen je door kan scrollen. Onder elke afbeelding staat er een korte titel.

carousel advertenties

Als je Facebook advertenties gaat maken, probeer dan zeker ook eens carrousel advertenties. Je zal zien, deze worden rapper bekeken in het nieuwsoverzicht en ook meer kans dat er wordt doorgeklikt naar je website.

7. Niet-gepubliceerde paginaberichten

Wat is een niet-gepubliceerd paginabericht? Dat is een bericht dat ook in het nieuwsoverzicht terechtkomt maar dat niet zal verschijnen op je Facebook pagina.

Deze aanpak werkt vooral als je mensen wilt bereiken die je dus nog niet kennen. En voor deze mensen heb je misschien een bepaald aanbod. En je wilt niet dat je huidige volgers kunnen ingaan op dit aanbod. Dit kan je dus ook niet doen via de knop “bericht promoten” maar enkel in de power editor.

niet gepubliceerd pagina bericht

Conclusie

Als je meer dan likes, deelacties en reacties wilt dan moet je vooral de knop “facebook bericht promoten” gaan vermijden. Als je echt effectief te werk wilt gaan dan raad ik u aan om dieper in te gaan op het advertentiebeheer en de Power Editor.

Wat zijn uw bedenkingen hierover? Ga je nog altijd je Facebook bericht promoten op de oude manier? Of ga je toch eens wat dieper gaan graven in het advertentiebeheer? Ik zou het enorm appreciëren mocht je hierover een reactie achterlaten.

Bedankt!

Direct Toegang
X
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis e-book
We respecteren uw privacy

 

 

 

Comment Section

5 reacties op “Waarom je nooit meer een Facebook bericht mag promoten!?


Door Katleen Van Landschoot op 7 november 2016

Dank je Dieter. Je hebt me zojuist geld bespaard.


Door Dieter op 8 november 2016

Dag Katleen, bedankt voor je reactie. Als je gaat adverteren, doe dit via het advertentiebeheer/power editor. En zorg voor een specifieke landingspagina op je website. Succes ermee, je weet me wel te vinden mocht je nog vragen hebben. Thanks


Door Ricardo op 4 augustus 2017

Heb in het verleden ook veel gepromoot maar inderdaad bar weinig van mijn investering teruggezien. Het aantal pagina likes was nihil, slechte ROI dus.. Doelgroep instellen is zinloos omdat je nooit je doelgroep bereikt. Je kunt veel beter zorgen voor goede content op je pagina dat mensen ook daadwerkelijk uit zichzelf liken. Als je toch meer likes wilt kan dat ook via andere wegen. Stukken goedkoper.


Door Dieter Vanden Heede op 18 augustus 2017

Hey Ricardo, bedankt voor je reactie. Maar waarom gaan voor likes, zou het niet leuker zijn om e-mail leads te verzamelen? Om dan via e-mailmarketing waarde te versturen en je product/dienst te verkopen.


Plaats een reactie


*