Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

55 % meer websitebezoekers door deze simpele techniek (voor dummies)

zakelijk bloggen bedrijven

De feiten hierboven spreken voor zich. De data toont dat zakelijk bloggen een must is voor je marketing en tot positieve resultaten zal leiden voor je onderneming.

Maar ik ben eerlijk…

Met een blog voor je onderneming zal je op korte termijn geen resultaten zien. Een blog is marketing op lange termijn.

Stel je maakt elke week een nieuw artikel op je blog.

Dit zijn dus 52 artikels op een jaar. Deze 52 artikels zorgen dus voor extra verkeer op je website. Als je het jaar erna nog eens 52 artikels maakt. Dan heb 104 artikels die voor verkeer op je website zorgen. Bloggen is dus een lange termijn strategie.

Hopelijk kan ik je in dit artikel overtuigen om te starten met zakelijk bloggen.

En denk vooral niet, een artikel per week is weer extra werk! Je kan gemakkelijk iemand anders inhuren om te bloggen over je sector.

En geef nu eerlijk toe. Als jij een uurtje minder TV kijkt per week en een uurtje schrijft ben je al ver!

Waarom bloggen met je bedrijf?

Een blog zal ervoor zorgen dat er meer verkeer naar je website komt. Het is een marketing activiteit die je op lange termijn resultaten zal leveren.

In dit deel gaan we de voordelen van bloggen met je bedrijf overlopen.

1. Hoger scoren in Google

Snapchat gids google zoekmachine

Een blog zal ervoor zorgen dat je hoger zal scoren in de zoekresultaten mits je natuurlijk elke blog post gaat optimaliseren voor de zoekmachines. Hoger scoren in Google betekent dus dat je sneller zal gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar je product of dienst.

2. Expertgehalte

Je blog zal je een zeker expertgehalte gaan geven. Aangezien je specifieke informatie over je industrie gaat delen met de wereld. Zo zal je sneller het vertrouwen krijgen van de mensen.

Hoe gebruik ik mijn blog om klanten aan te trekken? Wanneer er iemand mij een vraag stelt over online marketing. Dan stuur ik bij het antwoord ook een paar artikels voor nog extra informatie over het onderwerp. Dit zorgt voor een extra vertrouwensband met die persoon.

Je kan nu zeggen dat ik mijn expertise gratis weggeef en ik geef je volkomen gelijk.

Maar de meesten nemen geen actie ook al heeft men al de informatie. Toch zoeken ze liever een expert om het werk voor hen te doen.

3. Calls To Action

In je artikels kan je dan calls to actions gaan plaatsen om leads te gaan genereren. Deze mensen stuur je dan naar een landingspagina op je website. Je kan het emailadres gaan vragen van je bezoeker om hem zo wekelijks een update te geven van je nieuwe artikels.

Zorg dat je lead magnets (gratis weggevers om e-mailadressen te verzamelen) te maken hebben met het artikel. Als je een artikel hebt geschreven “12 tips om je tuin in te richten” dan wil je de mensen een reden geven om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Dit kan je doen door een upgrade van het artikel te geven download de “5 tuin plattegronden die het meest populair zijn in 2016”.

Je kan ook een call to action plaatsen in de zijbalk van je blog of een pop-up dat verschijnt op de pagina. Let wel op met zo een pop-up. Dit kan irritant zijn op mobiele toestellen.

Welke content gaan plaatsen op je blog?

Onderwerp vinden voor op je blog

Hopelijk ben je nu al overtuigd om te gaan starten met bloggen en wat voor resultaten dit kan opleveren voor je onderneming. Maar je vraagt je waarschijnlijk af, over wat kan ik nu schrijven?

Een onderwerp vinden voor een artikel kan soms lastig zijn. Maar ik raad u aan om hiermee met te starten:

  • de meest voorkomende vragen van klanten beantwoorden
  • de trends in je sector
  • interviews met experts
  • vergelijken van producten/diensten in je sector

Nog enkele tips om onderwerpen te vinden voor je blog:

1. Bestaande content aanpassen

Intern heb je waarschijnlijk al een paar artikels of casestudies liggen dat ooit eens zijn gepubliceerd geweest. Haal de gevoelige/persoonlijke informatie eruit en transformeer het tot een blog artikel.

Wat er ook nog leuk is om te doen, vraag aan je collega’s/medewerkers om eens alle vragen op te schrijven dat ze ooit van klanten hebben gehad. Hier kan je ook al genoeg ideeën uit halen.

2. Brainstorm

Zelf al heb je vorige stap gedaan, toch blijft het moeilijk om met nieuwe content te komen. Hou daarom verschillende brainstormsessies met je collega’s. Wat je ook kan doen, is een Facebook groep maken en ideeën online gaan uitwisselen. In mijn eigen Facebookgroep vraag ik aan de mensen waarover ze meer informatie willen. Zo kan ik dan op de interesses van de mensen inspelen. Zo weet ik ook bete

3. Gastbloggen

Een andere manier voor meer content op je website is vragen aan andere mensen om te bloggen op je website. Gebruik je netwerk om mensen te vinden die misschien geïnteresseerd zijn in gastbloggen. Je kan hier ook mensen gaan voor betalen die dan voor je content gaan maken en op je website plaatsen. Probeer wel sites te vermijden die bv. 2 cent vragen per woord. Een goede copywriter zal meer vragen maar dan ben je ook zeker dat je een uitstekende tekst hebt.

4. Hoe vaak moet ik nu gaan bloggen?

Zorg dat je een marketing kalender hebt met al je onderwerpen voor je blog. Zo weet je perfect op voorhand over wat je gaat schrijven en wanneer je erover gaat schrijven. Het belangrijkste is dat je consistent blijft want je zal de resultaten van je blog op lange termijn zien.

Hoe je blog posts gaan optimaliseren?

Een belangrijke factor om goed gevonden te worden in de zoekresultaten is dat je deze gaat optimaliseren. En je wilt je blog post niet enkel optimaliseren voor de zoekmachines maar ook om leads te genereren.

6 verschillende manieren om je blog post te gaan optimaliseren vanuit een SEO & zakelijk (leads) standpunt:

1. Social media deel knoppen

Zakelijk bloggen

Geef je bezoekers de mogelijkheid dat ze je blog post makkelijk kunnen gaan delen met hun eigen netwerk.

2. Afbeeldingen

Een artikel met enkel tekst, zeg nu zelf SAAAI! Zorg dat je wat leuke afbeeldingen in je blog post steekt. Een artikel met afbeeldingen zal het beter doen dan een artikel met enkel tekst.

3. Opvallende titels

De titel van je blogpost is het meeste belangrijke van allemaal. Als je titel niet aanspreekt dan zullen de mensen ook niet op je artikel klikken met gevolg dat ze het ook niet gaan lezen.

Hier enkele tips voor opvallende blog titels:

  • Duidelijk & direct: 10 tips om hoger te scoren in Google
  • Zorg dat er een soort van urgentie in je titel zit: 10 tips om vandaag hoger te scoren in Google
  • Gidsen/handleidingen: Hoe hoger scoren in Google: 10 stappen dat je vandaag kan toepassen
  • Gebruik nummers in je titel

4. Alinea’s & titels

Niet iedereen zal je artikel lezen van A-Z maar zal eerst het artikel rap scannen en dan lezen wat hij/zij wil. Zorg dat er een duidelijke structuur zit in je artikels en dat je gebruik maakt van alinea’s & titels.

5. Calls to action in de tekst

Als je je bezoeker wilt omzetten in leads dan kan je call to actions in je artikel gaan plaatsen. Zorg dat je call to actions telkens naar een landingspagina linken op je website waar men zich kan inschrijven voor een ebook/webinar/…

6. Maak je blogposts actiegericht

Waar je bezoekers ook van komen, ook al is het uit de zoekmachine, uit social media, …, ze hebben waarschijnlijk op je artikel geklikt om een probleem op te lossen. Maak daarom je artikels actiegericht en toon hen precies al de stappen dat men moet volgen om het probleem op te lossen.

Hoe je blog gaan promoten?

Je wilt er natuurlijk alles aan doen om je blog voor zoveel mogelijk mensen te krijgen? Je wilt zoveel mogelijk websiteverkeer & een autoriteit worden in je niche.

Een blog is makkelijker te promoten als het volledig geoptimaliseerd is. Bijvoorbeeld, je maakt gebruik van overtuigende titels, informerende afbeeldingen,… Laten we eens kijken naar de verschillende mogelijkheden hoe je een blog kunt gaan promoten.

1. Vind andere bloggers

Er zijn waarschijnlijk al bloggers in je sector aanwezig? Probeer deze mensen te bereiken en krijg hun aandacht door hen te vermelden op je social media of op je eigen blog. Het doel hier is om een relatie op te bouwen zodat ze ook uw artikels delen met hun netwerk.

2. Social media

Telkens wanneer je een nieuw artikel hebt, deel het met je social media netwerk zoals op Facebook, Twitter, LinkedIn,… De websitebezoeker moet ook de mogelijkheid hebben om je artikel te gaan delen met je netwerk. In dit artikel zie je de social media knoppen bovenaan het artikel.

zakelijk bloggen social media

3. Emailmarketing

Als je al een email lijst hebt, kan je ook de artikels dat je maakt wekelijks naar dit netwerk gaan sturen. Let hier wel met op. Zorg wel dat je een verhaal maakt rond elk artikel dat je doorstuurt. Zodat je de mensen kunt overtuigen om te gaan klikken op de link.

Ik kreeg onlangs een nieuwsbrief met daarin 5 linkjes naar een verschillend artikel:

nieuwsbrief zakelijk bloggen fouten

Zo moet het dus niet.

4. Maak een video

Maak een korte video over een artikel en link deze video dan met je blogartikel.

Hoe je blog resultaten meten?

Zakelijk bloggen met je bedrijf zonder de resultaten te meten is tijdsverlies. Er zijn verschillende resultaten dat je kan meten, maar wat zijn nu de belangrijkste? Hieronder geef ik je 3 pijlers dat je kan meten. (vergeet niet Google Analytics te gaan koppelen met je website)

zakelijk bloggen google analytics

1. Bezoekers

Hoeveel bezoekers krijg je op je website? Hoeveel bezoekers heb je de dag van vandaag en hoeveel bezoekers heb je binnen 2 maanden. Is dit aantal gestegen?

Welke artikels zorgen voor het meest bezoekers op je website? Kijk naar de 5 artikels die het best doen op je website en vraag je af wat deze met elkaar gemeen hebben.

2. Leads

Je blog heeft verschillende doelen en één van die doelen is leads genereren. Kijk welke artikels het meest leads genereren en kijk ook welke van deze leads ook effectief klant worden. Je wilt natuurlijk een return on investment zien met je inspanningen.

3. Verkopen

Hoeveel van de mensen die op je website komen of zich inschrijven op je e-mail lijst gaan effectief over tot de aankoop van je producten of diensten.

Conclusie: Zakelijk bloggen voor dummies

Zakelijk bloggen is een strategie op lange termijn. Maar wel een strategie dat ik ten sterkste kan aanraden. Wanneer je het verschil zal zien tussen de websitebezoekers nu en de websitebezoekers binnen 18 maanden dan zal dit een groot verschil zijn. Je website is meer dan een visitekaartje. Je wil echt actief content gaan maken. En zakelijk bloggen is een leuke manier om met te starten!

 

Comment Section

0 reacties op “55 % meer websitebezoekers door deze simpele techniek (voor dummies)

Plaats een reactie


*