Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

6 Praktische e-mail marketing automatisatie voorbeelden

Hey! Wat vind je van mijn leuke robot afbeelding? Marketing automatisatie is eigenlijk een robot dat voor je werkt.

Kijk, iedereen heeft maar een beperkt aantal uren per dag. Je kan niet constant bezig zijn met het verzamelen van leads en het binnenhalen van nieuwe klanten. Je hebt ook nog een onderneming die je moet runnen.

Wat als ik zeg dat je de mensen die via je website binnenkomen automatisch kunt gaan opvolgen?

Ja, je hoort mij goed AUTOMATISCH! Een systeem dat 24u op 24u voor je werkt.

Wil je weten hoe je dit kan doen? Lees dan verder šŸ™‚

Wat is marketing automatisatie?

Wat is marketing automatisatie? Om het simpel uit te leggen, je gebruikt een bepaalde software dat je marketing automatisch voor je gaat doen. DezeĀ software zorgt er er voor dat je veel efficiĆ«nter & doelgerichter kunt gaan werken. Zo kan je de juiste boodschap op het juiste tijdstip aan de juiste persoon tonen.

Hoe kan ik marketing automatisatie gebruiken?

Geloof mij of niet maar elke onderneming zou aan e-mailmarketing moeten doen. In welke sector je ook zit en of het nu b2b of b2c is. Ongeveer 99% van de mensen hebben een e-mailadres (bij wijze van spreken). Terwijl er “maar” 6,4 miljoen mensen in BelgiĆ« een Facebook profiel hebben. Bij een e-mail ben je praktisch zeker dat de mail is toegekomen maar bij bv. een Facebook post heb je niet altijd de zekerheid dat al je volgers je boodschap zullen gezien hebben.

Als je al bezig bent met e-mailmarketing, lees zeker verder!Ā Als je nog niet bezig bent met e-mailmarketing. Leg alles neer en contacteer mij zo snel mogelijk! En dan bedoel ik nu, onmiddellijk. 0479/33 54 41.

Kijk iemand is op zoek naar je product of dienst en komt terecht op je website.

Jij kent veel van marketing en jij weet dat je niet direct moet overgaan tot verkopen. Maar dat je eerst waarde geeft aan de mensen vooraleer je vraagt voor de transactie.

Enkele praktische voorbeelden hoe je marketing automatisatie kan gebruiken:

Voorbeeld 1 – “de vrijblijvende afspraak”

Ooit al eens op van die websites geweest die altijd vragen voor samen een kop koffie te drinken?

Ik drink geen koffie dus, nee bedankt šŸ™‚

Maar voor de mensen die wel koffie drinken en die zelf ook gebruik maken van de “vrijblijvende afspraak”. Ā Hoe kan je dit proces nu gaan automatiseren?

Stap 1: Mensen schrijven zich in voor de vrijblijvende afspraak via mail.

Stap 2: Mensen krijgen automatisch een mail terug waar je hen bedankt en een link stuurt naar je online kalenderĀ (natuurlijk kan je dit zo gaan instellen dat je maar een beperkt aantal tijdstippen beschikbaar bent. Anders heb je van die mensen die met je dag en nacht zouden afspreken.).

Stap 3: Mensen gaan naar je online kalender en kiezen een datum/uur.

Stap 4: De afspraak wordt automatisch in je agenda gezet. De geĆÆnteresseerden krijgen een bevestigingsmail van hun afspraak en jij krijgt ook een mail van de afspraak.

Stap 5: Je haalt je beste verkoop skills boven en je haalt de deal binnen.

Voorbeeld 2 – “De gratis offerte”

Gratis offertes voor iedereen! Natuurlijk gaan de mensen je vergelijken bij deĀ concurrentie enĀ willen ze je prijzen weten.

Stap 1: Mensen zich schrijven zich in voor je gratis offerte.

Stap 2: Mensen krijgen automatisch een mail terug met een bedanking en waar je hen vraagt om een formulier in te vullen met een paar vragen. (zo heb je al een eerste zicht op de grootte van het werk)

Stap 3: De geĆÆnteresseerden krijgen een bevestigingsmail dat het formulier correct is ingevuld en jij krijgt het formulier in je inbox.

Nu heb jij al een eerste beeld van het werk en kan je al eens een schatting maken.

Voorbeeld 3 – “De gratis weggever”

Je hebt een bepaalde expertise over iets of je hebt een brochure en in ruil voor dit stukje informatie vraag jij iemand zijn e-mailadres.

Stap 1: Mensen schrijven zich in voor je “gratis weggever”.

Stap 2: Je stuurt een bedankingsmail naar iedereen die je “gratis weggever” heeft gedownload.

Stap 3: Een paar dagen later stuur je een e-mailĀ met een link naar je website. Je stuurt hen naar een artikel waar je het hebt over hoe een klant een bepaald probleem had en hoe jij dit hebt opgelost.

Stap 4: Je stuurt opnieuw een e-mail naar de mensenĀ die doorgeklikt hebben naar je website in je vorige mail (die zijn meer geĆÆnteresseerd). Of ze ook geen gebruik willen maken van je diensten.

Ik raad je wel aan om dit proces te gaan verlengen en hen nog meer waarde te geven. Probeer telkens van online naar offline te gaan als je een dienst verkoopt of een product dat men niet kan bestellen op je webshop.

Voorbeeld 4 – Ā “De upsale”

Deze mail stuur je enkel en alleen naar de mensen die al klant bij je zijn. Je steekt die ook weer in een automatische e-mail sequence waar je het hebt over een nog beter product/dienst.

Ik geef je een paar voorbeelden, voor de mensen die echt geen fantasie hebben:

Diensten:

  • Coach: Je volgt een workshop. Je krijgt een e-mail met een persoonlijk programma.
  • Schoonheidsspecialiste: Je volgt een behandeling voor gelaat. Je krijgt een e-mail met een volledige lichaamsbehandeling.

Producten:

  • Zalando: Je koopt een T-shirt van Nike. Je krijgt e-mails met nog meer Nike kledij.
  • Bol.com: Je koopt een marketing boek. Je krijgt e-mails met nog meer marketing boeken.

Naar mijn mening zijn er voor elke sector wel upsales, dus sommige ondernemingen laten veel geld op de tafel liggen.

Voorbeeld 5 – “Is alles naar wens?”

Je bent aan het eten op restaurant en je hebt nog zin in een portie frietjes. Natuurlijk heb jij geen zin om tijdens het eten te staan zwaaien naar een ober. Dus wat doet die ober, die komt een keer langs om te vragen of alles naar wens is.

Dit kun jij ook gaan doen. Zo maak jij een onvergetelijke klantenervaring. En dit is wat ik mis bij veel ondernemingen. Het is niet om dat de verkoop gedaan is dat je geen aandacht meer moet geven aan die klanten.

Stap 1: Klant koopt bij u product x

Stap 2: Je stuurt een mail na 1 week of alles in orde is.

Stap 3: Je stuurt een mail na 1 maand of alles in orde is.

Dit zijn misschien kleine dingen maar het zijn wel de zaken dat mensen gaan onthouden en dat je anders zullen maken dan de concurrentie.

Voorbeeld 6 – ‘Is er iets tussengekomen”

Mensen komen op je website/webshop op de betaalpagina. Men is dus nog 1 knop verwijderd van de transactie. Maar op Ć©Ć©n of andere manier koopt men niet.

Wat doe je dan? Stuur hen een e-mail!

Stap 1: Mensen plaatsen producten in hun winkelwagentje maar gaan uiteindelijk niet over tot aankoop

Stap 2: Je stuurt een mail met bv. een coupon zodat de mensen toch hun aankoop zullen maken online.

De voordelen van marketing automatisatie

1. Tijdswinst

Heel de tijd over en weer bellen en afspraken maken neemt veel tijd in beslag. Als je dit op een automatische manier laat gebeuren zal dit veel tijd besparen. Natuurlijk valt niet alles online te regelen en persoonlijk contact is ook nog super belangrijk. Maar de voorbereiding tot de afspraak kan je vanaf nu wel laten automatiseren.

2. Niet duur

e-mail marketing automatisatie

Een e-mail marketing automation software dat ik ten sterkste aanraad is Activecampaign. Hiermee kan je super gericht mails gaan versturen. Segmenteren op verschillende zaken. Een e-mailmarketing software die ik niet enkel zelf gebruik maar ook gebruik voor mijn klanten. Dit kost ongeveer 9$ per maand en is voor maximum 500 contacten. Je betaalt meer naargelang je contacten stijgen.

3. Omzetstijging

Ik kan natuurlijk niets beloven maar als je mensen gaat stimuleren via e-mailmarketing om te kopen of opnieuw te kopen bij je dan kan je omzet stijgen.

Conclusie marketing automatisatie

Dit is slechts een deeltje van wat je kunt gaan automatiseren. Je kan ook je social media, blogberichten,… gaan automatiseren maar dit zal voor in een andere blogbericht zijn. In dit artikel was het vooral de bedoeling om te tonen hoe een simpele e-mail marketing software je al wat tijd kan besparen.

 

Comment Section

2 reacties op “6 Praktische e-mail marketing automatisatie voorbeelden


Door Sonja op 9 december 2016

Dieter, kan je dit ook allemaal gaan doen (automatiseren van mails) met mailchimp?


Plaats een reactie


*