Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

22 Landingspagina Tips om Websitebezoekers om te zetten naar Leads

Wat is een landingspagina? Dat weet je nu al maar waar moet je op letten bij het maken van een landingspagina? Dat is een ander paar mouwen. Als je meer klanten uit je website wilt halen dan is een landingspagina een must! Maar wat zijn nu de elementen dat op elke landingspagina moeten terecht komen? In dit artikel geef ik je 22 landingspagina tips voor een effectieve landingspagina.

Mocht je zelf aan de slag willen gaan kan ik je één tool aanraden waarvoor je niets van technische kennis nodig hebt en dit is leadpages. Zeker eens bekijken!

Even alle landingspagina tips op een rijtje:

  1. Zorg dat je advertentie & landingspagina overeenstemmen
  2. A/B test het contactformulier
  3. Mobielvriendelijke landingspagina
  4. Duidelijke CTA
  5. Inleving websitebezoeker
  6. Gebruik van krachtige woorden
  7. Video, video, video!
  8. Maak een onvergetelijke titel
  9. Verwijder het menu
  10. Less is more
  11. Geef ze een reden!
  12. Social Shares
  13. Segmenteren
  14. Social Proof
  15. De Button Tekst
  16. Above the fold
  17. De moneymaker pagina
  18. Wees persoonlijk
  19. Minimum informatie aanvraag
  20. Testimonials
  21. Influence
  22. Sneak Peak

Let’s go!

1. Zorg dat je advertenties & landingspagina’s overeenstemmen

 Landingspagina tip nummer 1! Gewoon je gezond boerenverstand gebruiken, als je een advertentie maakt met een leuke foto. Dan wil je dat diezelfde elementen van je advertentie ook terugkomen op je landingspagina. Bijvoorbeeld via een Facebook advertentie.

2. A/B test het contactformulier

A/B testen doe je maar als je een zeker aantal websitebezoekers hebt. Mocht je niet weten hoeveel bezoekers je hebt op je website? Dan bel je naar 0479/33 54 41 en dan kan ik je huidige website & online marketing onder de loep gaan nemen. 

Een voorbeeld van een A/B test: je stuurt 1000 mensen naar een bepaalde landingspagina op je website. Je stuurt deze naar drie verschillende pagina’s waar ze bij:

  • Optie 1: enkel hun e-mailadres moeten invullen
  • Optie 2: hun naam & e-mailadres moeten invullen
  • Optie 3: hun naam, e-mailadres & telefoonnummer moeten invullen

Je kan makkelijk je landingspagina’s gaan splittesten in bv. leadpages, instapage, clickfunnels,…  Of als je je websitebouwer je landingspagina’s laat maken dan kan je via Google experiments je websitebezoekers gaan opdelen.

Je kan niet enkel het contactformulier gaan testen maar ook je teksten, foto’s, knoppen, aanbod,…

3. Mobielvriendelijke landingspagina

Mocht je website nog niet mobielvriendelijk zijn… Ja, hoe zeg je het… Dan ben je niet goed bezig. En wil ik eigenlijk dat je onmiddellijk je websitebouwer belt en vraagt dat hij je website mobielvriendelijk maakt.

We zijn 2016, bijna 2017 dus MOBILE FIRST! Misschien wel één van de belangrijkste landingspagina tips van dit artikel.

4. Duidelijke Call To Action

Maak duidelijk aan je websitebezoeker van wat er aan hen verwacht wordt. Zorg dat een kind van 6 jaar bij wijze van spreken perfect weet wat hij /zij zou moeten doen op je website.

Misschien ergens een extra grote oranje knop plaatsen zodat men zeker weet dat men daar moet op klikken.

5. Leef je in in de situatie van de websitebezoeker

Denk eens na hoe je websitebezoeker op je landingspagina is terecht gekomen. Is dit via de zoekmachines? Wanneer men echt op zoek was naar iets specifiek?

Of was dit via social media waar men je advertentie zag voor je onweerstaanbaar aanbod dat men gratis kan downloaden op je website?

Via Google zal men meer de tijd nemen om alles te gaan bekijken, terwijl via Facebook dan weer het snel moet gaan. En waar je echt je best zal moeten doen om de bezoeker op je website te behouden. (dit is mijn mening hierover, iedereen zegt iets anders de dag van vandaag)

6. Gebruik krachtige woorden

Mocht je op zoek zijn naar leuke woorden voor op je landingspagina dan kan je altijd een website zoals www.synoniemen.net gaan raadplegen om ideeën te gaan opdoen.

7. Video’s converteren beter

Video, video & nog eens video! Maak gebruik van video’s op je website, op je social media,… maar ook op je landingspagina. Probeer een verhaal te vertellen en de mensen te overtuigen om actie te gaan ondernemen.

8. Maak een onvergetelijke titel

“Ze Moesten Lachen Toen Ik Als Een ‘Oermens’ Ging Eten, Nu Doen Ze Het Zelf Ook…”

Geniale titel toch? Zelf bedacht? Denk het niet (ontdek het in de video & de foto onderaan de video)

Denk je dat de titel van paleo.nl niet toevallig veel lijkt op deze titel hieronder?? 🙂

landingspagina copywriting titel

9. Verwijder het menu

Dit is belangrijk als je gaat gaan adverteren. Je stuurt websitebezoekers via Google, Facebook, Instagram,… naar je landingspagina en je wilt dat die bezoekers een bepaalde actie gaan ondernemen zodat je een onmiddellijk resultaat ziet. Je wilt dat ze niet van je website gaan zonder een bepaalde actie te gaan ondernemen. Verwijder daarom het menu op je landingspagina’s zo verwijder je ook de keuzestress van de bezoeker en is het duidelijk wat van hen verwacht wordt.

10. Less is more

Soms hoef het allemaal niet zo fancy te zijn. Gewoon een simpele pagina met een duidelijke call to action is meer dan genoeg.

simpele landingspagina

11. Geef ze een reden

Waarom zouden ze hun gegevens moeten invullen op je landingspagina?

Geef de mensen een onweerstaanbaar aanbod dat ze niet kunnen weigeren.

12. Social Shares

Waarom geen social media knoppen op je landingspagina plaatsen waar de mensen deze ook kunnen gaan delen op hun social media. Mensen die tevreden zijn willen zeker hun vrienden of vriendinnen hier van op de hoogte brengen.

Zorg wel dat het “deelknoppen” zijn en geen knoppen naar je social media pagina’s. Anders zorg je weer voor afleiding en zullen ze uiteindelijk geen actie gaan ondernemen op je landingspagina.

13. Verschillende landingspagina’s voor verschillende problemen

Bijvoorbeeld je hebt een fitness dan kan je verschillende landingspagina’s gaan aanmaken voor:

  • Gewichtsverlies voor mannen
  • Gewichtsverlies voor vrouwen
  • Spieropbouw voor mannen
  • Spieropbouw voor vrouwen

Deel je business op in verschillende categorieën en maak voor elke categorie een andere landingspagina. Zo kan je al veel beter gaan segmenteren op voorhand. En kan je je boodschap gaan aanpassen naargelang de doelgroep in plaats van één algemene landingspagina met een algemene boodschap.

14. Social Proof

Heb je al voor bekende bedrijven gewerkt? Waarom deze niet tonen op je landingspagina om nog meer vertrouwen te krijgen van je websitebezoeker.

15. De Button ‘tekst’

Voorbeelden tekst om te plaatsen op je “button”:

  • Gratis downloaden
  • Direct toegang
  • Contacteren
  • Geef mij het e-book NU
  • Ik wil meer…
  • Ja, ik wil…

Gebruik je fantasie en bedenk een tekstje dat aanspreekt bij de mensen.

16. Above the fold

Maak het duidelijk wat je wilt van bij het begin zodat de websitebezoeker zelf niet hoeft te scrollen.

17. Bedankingspagina = extra informatie (of $$$$$)

De bedankingspagina ofwel de pagina die je bezoekt na het invullen van je gegevens. Probeer om de persoon die net zijn gegevens heeft achtergelaten nog een extra stap te laten nemen. Door bv. iets kleins te gaan kopen van je. Zo is je “e-mail abonnee” opeens al een klant. En als je 1 iets kan verkopen, garandeer ik je dat je er nog iets kan aan verkopen.

18. Zet een persoon op

Maak je landingspagina persoonlijk door eventueel een foto van de zaakvoerder,… op te plaatsen.

19. Vraag achter relevante informatie (liefst het minimum in begin)

Op een eerste date vraag je het meisje ook niet om te trouwen… je begint met een date, een kus, … en dan pas ga je over tot trouwen. Hetzelfde bij een websitebezoeker, je vraagt ook niet onmiddellijk om hun kredietkaart, nee vraag eerst achter iets kleins zoals een e-mailadres.

Waarom onmiddellijk gaan vragen naar alle informatie van je websitebezoeker?

Ga stap voor stap te werk. Vraag misschien eerst naar een simpel e-mailadres en vraag dan verder naar een telefoonnummer, naam, adres,…

Je kan het proces ook gaan opdelen in verschillende stappen:

  1. Stap 1: Naam & e-mail
  2. Stap 2: Adres & telefoonnummer
  3. Stap 3: Welke diensten
  4. Stap 4:…

Een mooi voorbeeld hiervan is deze website waar je Vespa trips kan boeken (ook de reden waarom ik op die website mijn Vespa trips heb geboekt)

20. Testimonials

 We zitten al aan nummer 20 van de 22 landingspagina tips. Ben je nog mee? 🙂

Mensen die graag hun mening geven over je product/dienst? Maak hier gebruik van en plaats deze op je landingspagina (liefst met een foto erbij)

 

21. Beïnvloeden

Hoe kan je je websitebezoeker gaan beïnvloeden? Door gebruik te maken van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini uit zijn boek Influence.

  1. Sociale bewijskracht (vb. resultaten van je klanten)
  2. Autoriteit (vb. al 20 jaar in het vak, verschenen in …)
  3. Schaarste (vb. maar nog 20 plekken beschikbaar)
  4. Commitment & consistentie
  5. Sympathie
  6. Wederkerigheid

22. Sneak peak

Toon op je landingspagina al een kleine “sneak peak” van wat ze kunnen verwachten van je product/dienst. Geef hen het gevoel alsof ze al hun gegevens hebben achtergelaten. Dat ze het net niet kunnen aanraken, het enigste dat ze nog hoeven te doen is hun gegevens gaan invullen.

Conclusie van deze 22 landingspagina tips

Wees menselijk op je landingspagina, hoe zou jij reageren op die landingspagina? Wat zou jij doen? Wat kan er volgens jou beter? Vraag het eens aan je familie of vrienden. Probeer je echt in te leven in de websitebezoeker. Eens je dat gedaan hebt, ga alles gaan testen wat werkt en wat niet werkt! Succes met deze 22 landingspagina tips! En had je graag zelf een landingspagina willen bouwen? Probeer dan deze handige tool: leadpages.

 

Comment Section

0 reacties op “22 Landingspagina Tips om Websitebezoekers om te zetten naar Leads

Plaats een reactie


*