Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

32 marketing tips/ideëen voor met de feestdagen

De klok tikt, we zijn alweer oktober. Voor je het weet is Halloween daar en dan…

Dan kan je gaan starten met je marketing voor de kerstperiode. Drukke tijden voor iedereen en vooral in de ondernemerswereld. Natuurlijk kan je nu al starten met de voorbereidingen.

Hulp nodig met ideetjes om voor je “kerst marketing”?

Geen probleem, ik heb hieronder een aantal ideeën gepost dat je kan gaan toepassen.

Haal hier vooral inspiratie uit en maak er iets leuks van.

Misschien nog een beetje vroeg, maar een vrolijk kerstfeest & een gelukkig nieuwjaar.

1. Maak een content kalender

Een goede voorbereiding is het halve werk. Welke actie komt op welke dag op Facebook, Instagram,… Wanneer sturen we deze mail naar onze e-mail lijst. Wanneer geven we korting? Welke dag maken we een video? Wanneer komt die video online?

Maak een kalender waar je dag per dag alles gaat uitlijnen. Wat er nog beter zou zijn mocht je alles al gaan inplannen. Op Facebook bijvoorbeeld kan je je berichten gaan inplannen. Dan is dit al gedaan en kan je je focus gaan leggen op de klanten.

Kerst marketing facebook bericht inplannen

Kerst marketing facebook bericht publicatie

2. E-mail Marketing

Zorg voor een feestelijke template en stuur vanaf nu elke week een e-mail naar je klanten waar je hen al warm maakt voor de kerstperiode. (en natuurlijk tips & tricks geeft voor het vinden van het juiste cadeautje).

Kerst marketing email template

3. Lokale onderneming? Ga gaan adverteren op Facebook

Als KMO heb je niet de grote budgetten om te gaan adverteren op televisie, radio,… Waarom ga je niet gewoon lokaal gaan adverteren naar de mensen in de buurt op Facebook?

Nog een extra tip in verband met het adverteren op Facebook. Wil je echt specifiek je doelgroep gaan bereiken uit je gemeente, ga dan adverteren op de postcode van je gemeente/stad.

Lokaal adverteren op facebook

4. Adverteren naar uw email lijst

Heb je een grote e-mail lijst (400+). Neem die e-mail lijst en ga deze gaan uploaden in het Facebook advertentiebeheer onder doelgroepen. Zo kan je je huidige klanten gaan targetten + mensen met dezelfde eigenschappen/interesses/…

facebook advertentie naar aangepaste doelgroep

5. Adverteren naar mensen die uw video’s hebben bekeken

Onlangs een video gemaakt? Maak dan een doelgroep in Facebook van alle mensen die je video gezien hebben. Deze mensen zijn geïnteresseerd in wat je doet, zo kan je je advertenties tonen aan een warm publiek. Mocht je willen weten hoe je dit stap voor stap doet ga dan naar “Laser Focus Facebook Advertenties”.

adverteren naar video doelgroep

6. Graphic designs in orde

Je wilt met je onderneming visueel sterk aanwezig zijn. Ga op zoek naar een fotograaf of een graphic designer. Die voor je bedrijf een leuk campagnebeeld kan maken. Dit beeld kan je dan gebruiken in al je promoties voor de feestdagen.

Graphic design voor kerst

7. Herhalen, herhalen, herhalen

Als mensen één keer je kerst marketing boodschap zien, zullen ze niet kopen van je. Je wilt telkens opnieuw en opnieuw je marketing boodschap in beeld brengen aan de hand van verschillende manieren. Zodat je telkens weer in de gedachten zit van de mensen. Maar doe het wel op een manier dat het niet irritant wordt 🙂

8. Tijdsdruk

Heb je een bepaalde actie met de feestdagen? Plak er een einddatum op, zo zorg je ervoor dat ook de twijfelaars bij je staan aan te schuiven aan de kassa. Wat er ook goed werkt is een timer op je website/webshop.

9. Kerstmarkt

Organiseer een evenement om je winkel of product of dienst in de kijker te plaatsen. Werk eventueel samen met lokale handelaren. Ik ben echt dol op van die lokale kerstmarktjes waar je glühwein kan drinken of warme chocomelk.

Kerstmarkt marketing

10. Dieren

We weten al langer dat een kat die een salto maakt veel meer zal bekeken worden dan een video van mij op Facebook…

Dus…

Heb je zelf een huisdier? De hond van de baas, vis van een werknemer,… verkleed het beestje en trek er een mooie foto van en plaats deze op je social media kanalen.

kerstdieren

11. Wees de gids in donkere tijden

Het kiezen van pakjes, voor sommigen een leuke bezigheid, voor anderen een hel! Maak het daarom de mensen makkelijk. Maak een soort van gids/brochure dat je in je winkel legt of online weggeeft. Bijvoorbeeld:

  • Nog geen cadeau voor je vader? Waarom kijk je niet eens naar producten X en Y?
  • Cadeautje aan het zoeken voor je grappige nonkel? Dan is product X misschien iets voor hem!

Wat er leuk zou zijn mocht je een grote poster maken en deze dan uithangen in de winkel. Brainstorm eens met je team, zorg voor een paar originele ideeën. Deze ideeën stuur je dan door naar een graphic designer en deze zal er wel iets mooi van kunnen maken.

12. Voor de mensen met een budget

Maak lijstjes met leuke cadeau’s in verschillende prijscategorieën. Cadeau’s onder de 20€, cadeau’s tussen de 20-40€,….

13. Start vroeg met je kerstcampagnes

Na Halloween is wel een geschikt moment om geleidelijk aan te starten met je kerstcampagnes. Ik hoor mijn ma nog zeggen: “Moh, daar staat nu al een kerstboom in die winkel, zo vroeg” = mond-aan-mondreclame.

14. Coupons of kortingen

Geef kerst coupons weg aan mensen op je e-mail lijst bv. 10€ korting of een 10% korting. Maak ook duidelijk op social media dat die kortingen enkel zijn voor de mensen die op je e-mail lijst staan. Zo krijg je er ook nog eens een pak e-mail abonnee’s bij! Wat een win-winsituatie 🙂

15. Content in kerstthema’s

Zorg dat je content maakt in thema van kerst. Bv. Ben je een businesscoach dan kan je blogposts maken over hoe je klanten kunt aantrekken tijdens de kerstperiode.

16. Gratis verzending

Heb je een webshop of verkoop je iets online? Zorg voor gratis verzending tijdens de kerstperiode.

17. Kerstkaartje

Het hoef niet altijd online te zijn, de mensen vinden het ook nog altijd leuk om een persoonlijke kerstkaart te ontvangen.

18. Pakket

Heb je verschillende producten die elkaar aanvullen, bundel deze dan samen als een pakket. Voor het ultieme cadeau!

kerst cadeau

19. Heb je een smarthpone?

De dag van vandaag heeft bijna iedereen een smartphone. Waarom deze ook niet eens nuttig gaan gebruiken in plaats van constant content te gaan consumeren, laten we samen iets produceren. Maak een video met je smarthpone in kerstthema. Succes gegarandeerd!

20. 1,2,3… START!

Maak een wedstrijd op social media om de verkoop te stimuleren en e-mailadressen te verzamelen. Ga dan op wekelijkse basis waardevolle e-mails gaan sturen.

21. Pimp my pictures

Zorg dat al je social media kanalen in teken zijn van de kerstsfeer. Je omslagfoto’s, profielfoto’s, …

22. Extraatjes

Stuur een extra leuk cadeau naar je beste klanten. Zo blijf je in die top of mind zitten.

23. Professionele video: 45.000.000 + kijkers

24. Last minute deals

Je verkoop nog eens extra boosten? Verstuur een mail naar je mailinglijst met een last minute deal. Te nemen of te laten! Geef ze een aanbod dat ze moeilijk kunnen weigeren.

25. Keuzestress

Geef de mensen geen keuzestress wanneer je hen een mail stuurt of hen iets aanbiedt. In je mailing is het beter dat je één iets in de kijker plaatst dan 20 zaken.

26. Open keuken sfeer

Toon foto’s van achter de schermen van de kerstsfeer in de winkel of je bedrijf.

27. Op tijd geleverd?

Wat ik cool vind, is als er een timer staat op de website van de winkel met als je het nu besteld krijg je het dan geleverd. Zo ben je zeker dat je het op tijd krijgt voor kerst.

28. Samen sterk!

Kan je niet samen werken met andere handelaars om je producten samen te bundelen in één pakket?

29. Interactie

Post kerst gerelateerde vragen op je social media zoals, wat is het beste kerscadeau dat je ooit gekregen hebt. Ga de interactie aan met je publiek. Ga ook wat persoonlijker. Wat zou jezelf graag krijgen met kerst, waarom dit niet eens gaan delen met je volgers op social media?

30. Goede doel

Natuurlijk is Kerst niet alleen pakjes, maar kijk ook eens of je niet iets kan doen voor het goede doel. Betrek je klanten hierbij en bundel de krachten samen, het is Kerst voor iets!

Rode neuzendag kerst

31. We <3 Kids

Zet de kids in de kijker? Kunnen ze een mooie tekening maken of een video dat ze iets kunnen winnen? Kinderen zijn hier dol op + zo betrek je ook de ouders. Die natuurlijk dan langskomen met de bankkaart. (knipoog knipoog)

32. Is that you Santa?

Heb je een winkel in een shopping centrum of een drukke plaats? Waarom bel je niet even naar de kerstman dat hij even voor je deur komt staan.

De kerstman inhuren voor je onderneming

Kerst Marketing Tips: Conclusie

Mocht ik je keuzestress bezorgen en je kan totaal niet kiezen dan geef ik je nog deze raad mee 🙂 Ga voor één iets, werk het af en ga dan naar het volgende. Succes!

Comment Section

0 reacties op “32 marketing tips/ideëen voor met de feestdagen

Plaats een reactie


*