Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Instagram gids: De Ultieme Gids voor Beginners

Instagram gids voor beginners. Je hebt een onderneming of je wilt graag starten met personal branding. Dan is Instagram een aanrader om potentiële klanten te vinden of jezelf meer in de kijker te gaan plaatsen.

Deze Instagram gids legt u stap voor stap uit hoe u succesvol kunt zijn op Instagram.

Instagram gids: indeling

  1. Wat is Instagram
  2. Waarom Instagram
  3. Cijfers Instagram
  4. Doelen Instagram
  5. Instagram strategie
  6. Hoe een account aanmaken op Instagram?
  7. Het perfecte account
  8. De perfecte post op Instagram
  9. 9 Posts om uit te testen op Instagram
  10. Instagram hashtags
  11. Tools dat je het leven makkelijker maken om Instagram
  12. Infographic Instagram

Wat is Instagram?

Instagram werd in oktober 2010 gelanceerd als een app waarmee je foto’s kunt bewerken en die je dan kan delen met je volgers. Binnen de kortste tijd had Instagram al een miljoen gebruikers. Het groeide uit tot een sociaal netwerk waarbij je mensen kunt volgen, reageren op foto’/video’s & deze ook kunt liken.

 

That guy! Love his books, videos, snaps,… His content in general!

A photo posted by Dieter Vanden Heede (@dietervandenheede) on

Waarom aanwezig zijn met uw onderneming op Instagram?

Als onderneming ben je waarschijnlijk al aanwezig op Facebook. Zoals de meeste ondernemingen de dag van vandaag. Maar er zijn nog meer Social Media kanalen dat u kunt gaan ontdekken. Naast Snapchat, Twitter, Youtube, LinkedIn,…. heb je ook nog Instagram. Instagram is een essentieel onderdeel in uw social media marketing strategie. Het is een kanaal dat niet mag ontbreken.

Maar hoe kan je hier nu met starten? In deze Instagram gids leg ik dit stap voor stap uit. Het is van cruciaal belang dat je van de start het juist aanpakt. Daarom zal deze Instagram gids u tonen hoe je je account moet opzetten, uw publiek moet laten groeien, volgers omzetten in klanten en vooral een sterk verhaal leveren aan uw volgers.

Instagram wordt steeds belangrijker voor ondernemingen en het is aan u om hierop in te spelen. Vergeet niet informatie zonder implementatie is frustratie. Deze Instagram gids heeft mij tijd gekost, dus pas dan ook de dingen toe die ik u hier geef.

Instagram in cijfers

Hoe groot is Instagram de dag van vandaag?

Instagram heeft 500 miljoen actieve gebruikers.

60% van de gebruikers is dagelijks aanwezig op Instagram.

30% van alle Internet gebruikers zijn aanwezig op Instagram.

90% van alle Instagram gebruikers zijn jonger dan 35 jaar. Er zijn dus nog veel groeimogelijkheden in de andere leeftijdsgroepen.

Waar ga je Instagram voor gebruiken?

De eerste stap bij elk social media kanaal is het bepalen van doelstellingen. Hier zijn enkele voorbeelden van doelen dat je kan gebruiken met je Instagram account voor je onderneming:

  1. Zal het een plaats zijn waar je meer de cultuur gaat tonen van je onderneming? Om zo brand awareness te creëren.
  2. Zal het zijn om producten te tonen aan potentiële klanten? Je kan dan acties plaatsen op dit kanaal of eens je klanten in de schijnwerper stellen. Bijvoorbeeld dat ze een foto doorsturen met uw product.
  3. Zal je vooral informatie gaan geven aan de mensen om hieruit leads te krijgen voor uw onderneming.

Voorbeeld van doelen op Instagram

  • Krijg “X” volgers per week/maand/kwartaal
  • Krijg “X” leads per week/maand/kwartaal
  • Krijg “X” mensen die doorklikken naar mijn website

Een Instagram strategie ontwikkelen

Maak een strategie specifiek gericht op uw doelgroep. Waar is uw doelgroep nu al aanwezig? Ga eens kijken bij concurrenten en kijk wat zij posten en waarmee ze succesvol zijn. Ga bepaalde zaken gaan modelleren en kijk waar je het beter kan doen.

Er zijn 4 zaken waar je moet op letten bij het bepalen van je strategie:

  • De content: wat je gaat posten
  • Consistent zijn: wees consistent in de content dat je maakt
  • Timing
  • Call to actions

#1 De Content op Instagram

Geef uw publiek de content waar men naar verlangt. Als je publiek vooral moeders zijn met pasgeboren baby’s dan zal je je moeten focussen op hun verlangens. Wat kan je dan plaatsen? Foto’s van baby’s in schattige pakjes, foto’s van babymateriaal, handige tips & tricks,…

Het is van belang dat je je publiek hun noden, verlangens & problemen kent. Ook dat je hun taal spreekt. Een sterke aanwezigheid op Instagram is een opportuniteit om u kennis te delen en verder te gaan connecteren met deze mensen. Om emoties op te wekken bij uw product/dienst of mensen te inspireren.

#2 Wees Consistent

In alles wat je ook doet, je moet consistent zijn. Je zal ook geen resultaten zien als je 1x om de maand gaat gaan sporten. Nee, wees consistent in je posts op Instagram. Maak een planning op en zorg dat je telkens die content kunt gaan leveren naar je publiek.

#3 Timing

Wanneer best een Instagram post plaatsen? Met het nieuwe Instagram algoritme is dit moeilijker te bepalen. Vroeger was het Instagram nieuwsoverzicht op chronologische volgorde. Als je wilt weten hoe het Instagram nieuwsoverzicht nu werkt dan kan je dit lezen in dit artikel.

Maar hoe weet je nu wanneer je het best post? Via de tool Iconosquare kan je weten wanneer je publiek online is en wanneer ze het meest reageren op je posts.

Iconosquare statistieken Instagram gids

4# Calls to action

Je kan foto’s posten & video’s zonder een call to action. Maar als je een call to action toevoegt dan zal deze foto/video een nog veel groter bereik hebben. Ga er niet vanuit dat mensen uit zichzelf gaan reageren op je video’s of foto’s. Je zal je publiek moeten gaan activeren om actie te ondernemen. Enkele voorbeelden van call to actions dat je er bij kunt plaatsen:

  • Tag een vriend die …
  • Double tap als je akkoord bent…
  • Klik op de link in ons profiel voor meer info…

Hoe een account aanmaken op Instagram?

Eerst en vooral zal je de applicatie moeten downloaden en volg dan de stappen hieronder:

Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken Instagram account aanmaken

  1. Open de Instagram applicatie & druk onderaan registreren
  2. Connecteer Instagram met je Facebook profiel of met je telefoonnummer of emailadres
  3. Connecteren met telefoonnummer
  4. Connecteren met e-mailadres
  5. Naam & wachtwoord ingeven (inloggegevens)
  6. Gebruikersnaam ingeven (kan je later nog veranderen)
  7. Op je Facebook profiel mensen zoeken die al aanwezig zijn op Instagram
  8. Via je contactenlijst mensen zoeken die al aanwezig zijn op Instagram
  9. Instagram geeft u een aantal mensen die je kunt volgen
  10. Je komt uit op dit startscherm. Druk nu op de knop onderaan rechts in de hoek
  11. Dit is uw profiel. Hier zullen je foto’s/video’s op terecht komen. Druk nu rechtsboven op de drie bolletjes
  12. Hier zijn alle Instagram instellingen en druk nu op profiel bewerken
  13. Hier kan je nu je profiel gaan bewerken en dit zal je leren in het volgende deel “Het perfecte account”

Het perfecte account

Instagram account

  1. Gebruikersnaam: Zorg ervoor dat je een herkenbare gebruikersnaam neemt. Dit is tenslotte de naam waar de mensen naar zullen zoeken.
  2. Maak uw profiel toegankelijk voor iedereen.
  3. Vul uw volledige bedrijfsnaam hier in. Dit kan je gaan doen bij de instellingen. Deze naam zal ook verschijnen wanneer men naar u op zoek is.
  4. Voeg uw website toe in de beschrijving. Zo maak je het je volgers makkelijk om direct naar je website te gaan

De perfecte post op Instagram

Perfecte post op instagram

Locatie: wanneer je schitterende afbeeldingen maakt dan willen de mensen weten waar deze genomen zijn.

Afbeelding: neem foto’s van hoge kwaliteit en bewerk deze dan nog met een filter

Tekst: schrijf gerust een langere tekst om zo nog dieper te connecteren met uw doelpubliek. Vergeet zeker geen hashtags te gebruiken. Liefst in een reactie onder je tekst.

9 Posts om uit te testen op uw Instagram profiel

#1 Eten

Instagram gids Food

#2 Klant staat centraal

Instagram gids klantgericht

#3 Motivatie/Inspiratie

Instagram motivatie

#4 Product staat centraal

Instagram productgericht

#5 Repost

Instagram repost

#6 Op het werkveld

Instagram werkfoto

#7 Winactie

Instagram winactie

#8 Werknemer staat centraal

Instagram werknemers

Hoe gebruik je hashtags op Instagram?

Hashtags zijn een bewezen manier om je publiek uit te breiden. Wanneer je de juiste hashtags gebruikt zal je pagina nog rapper gevonden worden door de juiste mensen.

Maar welke hashtags gebruik je nu? En hoeveel hashtags gebruik je nu per post?

Gebruik een hashtag dat uniek is bij uw profiel. Bijvoorbeeld je bent de onderneming Fanta dan zal je hashtag #fanta zijn. Veel ondernemingen gebruiken hun eigen naam als hun specifieke hashtag. Spoor ook uw volgers aan om die hashtag te gaan gebruiken.

Zet uw hashtags niet bij de foto’s/video’s zelf maar zet ze in een reactie onder de foto. Anders lijken al je posts te veel op spam. Voor het gebruik van hasthags, neem telkens een 8-15 hashtags en probeer telkens nieuwe te gebruiken. Kopieer & plak niet hetzelfde lijstje opnieuw en opnieuw.

Welke hashtags ga je nu nemen? Dingen dat te maken hebben met uw onderneming/foto/video. Het moeten dus logische hashtags zijn die relevant zijn voor de post. Ga dus niet de hastag #cats gebruiken omdat dit een populaire hashtag is :).

Tools dat u het leven makkelijker maken op Instagram

Nog veel ondernemingen gebruiken Instagram nog niet voor hun onderneming. Veel ondernemers focussen zich op Facebook of op Twitter omdat men deze platformen al meer gewoon is. Andere Social Media platformen zoals Instagram, Snapchat, … worden vaak te weinig gebruikt. Daarom deze handige Instagram gids.

Social Media kan veel tijd in beslag nemen. Als we efficiënter willen gaan werken dan zijn de volgende Instagram tools een must voor uw Instagram aanwezigheid te maximaliseren.

#1 Typorama

Typorama is een IOS applicatie. Het geeft je toegang tot duizenden foto’s waarop je dan een tekst kunt plaatsen in verschillende designs.

Typorama instagram gids tool

#2 WordSwag

WordSwag is nog een applicatie die je helpt met het maken van afbeeldingen & teksten. Het is vergelijkbaar met Typorama. Maar ook beschikbaar voor Android.

wordswag instagram

#3 Bit.ly

Bit.ly verkort uw URL links. Handige tool als je wilt weten hoeveel keer er op die link geklikt werd. Zo kan je dus ook meten hoeveel mensen er van je Instagram account op je website komen. Meten is weten!

Bitly links instagram

#4 Iconsquare

Als je echt serieus bent met je Instagram Marketing dan heb je deze tool nodig. Zoals eerder gezegd kan je met deze tool meten wanneer je volgers online zijn en wanneer het best is om te posten. Er zijn nog verschillende statistieken dat je kan raadplegen op #iconsquare.

Iconosquare

#5 Grum.co

Wat er soms hatelijk is aan Instagram dat je echt fysiek aanwezig moet zijn om je post in te stellen en te publiceren. Gelukkig lost grum.co dit op en kan je je posts gaan instellen zodat ze automatisch gepubliceerd worden.

Grum instagram

Infographic Instagram

Deze infographic zal jullie nog meer overtuigen om te starten met Instagram!

Marketing Budgets 2016: 5 Reasons Instagram Matters, Big Time [Infographic]
Infographic
by MDG Advertising

PS: Mocht je dit artikel “Instagram gids: de ultieme gids voor beginners” interessant gevonden hebben. Deel het gerust met je vrienden/contacten.

Comment Section

0 reacties op “Instagram gids: De Ultieme Gids voor Beginners

Plaats een reactie


*