Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Hoe werkt een zoekmachine? Gids voor dummies

Hoe werkt een zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo?

En waarom is het belangrijk om gevonden te worden in Google?

U leert het in dit artikel “Hoe werkt een zoekmachine” en hoe je hierop kunt inspelen met je onderneming.

Basis van zoekmachines

Er zijn verschillende soorten zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo,… Deze zoekmachines gebruiken geavanceerde software om de verschillende webpagina’s verspreid over het world wide web te gaan sorteren. Om deze dan te rangschikken en de juiste eruit te halen.

De meeste zoekmachines werken volgens dezelfde principes. Wanneer iemand iets wil vinden. Dan typt hij een woord of een zin in die zoekmachine. Dit is een zoekopdracht. De zoekmachine vergelijkt de zoekopdracht met de verschillende webpagina’s online. En selecteert de beste overeenkomsten. Deze worden weergegeven op een pagina. Bijvoorbeeld bij Google is dat dan de eerste resultatenpagina van Google.

Het doel van een zoekmachine is deze lijst van resultaten zo relevant mogelijk te maken. Zodat mensen snel vinden wat ze zoeken. De resultaatpagina bestaat voornamelijk uit verschillende website links. Maar op deze resultaatpagina kunnen ook advertenties staan, artikelen, google maps,…

Maar wat kan de zoekmachine nu voor u betekenen?

Stel u heeft een bakkerij in Waregem. Iemand zoekt online naar bakkerij Waregem. Hij zoekt dus specifiek naar dit soort onderneming. En wat dus toevallig overeenkomt met uw bedrijf. Als bedrijf wil je dus hoog gaan scoren in de zoekresultaten zodat u op die eerste pagina komt. En liefst van al op de eerste plek. Zodat men bij uw product of dienst terecht komt.

U wil dus telkens naar voren komen wanneer mensen gaan zoeken naar woorden of zinnen gerelateerd met uw onderneming.
Waarom? Omdat deze woorden dus aantonen dat er iemand interesse heeft in uw product of diensten. Via de zoekmachine kan je dus mensen gaan bereiken die echt op zoek zijn naar uw product of dienst.

De zoekmachine en de vindbaarheid van uw website is het fundament van alles. Hierop kunnen we dan later verder bouwen met video marketing, social media, emailmarketing,… Maar als u geen website heeft of uw website wordt niet gevonden dan is dit allemaal verloren werk.

U wilt dus effectief gevonden worden in de zoekmachines. Het is dus een must om in te gaan zetten via dit kanaal.

Snapchat gids google zoekmachine

Maar hoe werkt een zoekmachine dus?

Elke zoekmachine heeft een eigen algoritme. Maar de meesten werken ongeveer op dezelfde manier:
1. De zoekmachine overloopt websites, afbeeldingen & video’s
2. Dan gaan de zoekmachines dit gaan verdelen in verschillende categorieën
3. En dan gaat men gaan kijken welke informatie het best past bij het zoekwoord

Maar hoe werkt een zoekmachine precies? Dus eerst gaat de zoekmachine op pad om informatie te gaan vinden zoals websites, afbeeldingen & video’s. Via bepaalde software worden dus alle websites, afbeeldingen & video’s doorlopen. Met deze informatie gaat de zoekmachine naar de index. De index is een lange lijst met alle informatie dat gevonden is uit stap 1. Maar niet alles zal geïndexeerd worden. Informatie dat niet relevant is of dat dubbel wordt gevonden zal niet worden geïndexeerd.

Een voorbeeld hiervan. Je hebt een webshop en je verkoopt printers van alle grote merken. De productbeschrijving heb je waarschijnlijk gewoon gekopieerd van de website van de leverancier. Maar wanneer er iemand op zoek is naar die specifieke printer dan ziet de zoekmachine dat die tekst twee keer voor komt in de resultaten. En zal men bepaalde zoekresultaten niet tonen. Dus het is best dat je zelf je tekst schrijft voor je producten in plaats van deze te gaan kopiëren.

Wat als je dit nu allemaal gedaan hebt? Er zijn nog honderden andere websites die ook op dat zoekwoord kunnen gevonden worden. Hoe gaat de zoekmachine nu die websites gaan ranken. Dus hoe bepaalt men wie er bovenaan komt? Dit is door een speciaal algoritme dat niemand kent.
Maar gelukkig zijn er hier wel een paar technieken voor om dit te gaan aanpassen.

Hoe kan je nu je website beter vindbaar maken voor zoekmachines?

Als je website op maat is geschreven in specifieke code dan zal je dit moeten gaan vragen aan de websitebouwer maar als je een CMS systeem gaat gebruiken (zoals WordPress) kan je dit makkelijk zelf gaan aanpassen.

Het eerste wat je kan doen om beter gevonden worden is het gebruiken van een Title Tag of een titel. Als je titel dus de inhoud beschrijft van die bepaalde pagina op je website dan zal je al beter gevonden worden in Google.

Neem nu een voorbeeld dit artikel. De titel van dit artikel moet relevant zijn voor deze pagina. Ik wil het hier dus niet hebben over Facebook marketing maar over zoekmachines en zoekmachine optimalisatie. Eens je titel geoptimaliseerd is kan je overgaan naar het volgende.

Dit is je tekst. Je wilt dat in je tekst ook beschrijvingen staan van de titel. Als je een boekhoudkantoor hebt dan zullen de meeste mensen zoeken naar “boekhouder”. Zorg dan dat je ook deze woorden gebruikt. Wanneer je je teksten schrijft, leef je in in de schoenen van de bezoeker.

Wat zou jij ingeven in een zoekmachine om uit te komen op uw product of dienst?

Wat je nog kan doen zijn de afbeeldingen aanpassen van op je website. De zoekmachines kunnen (nog niet) de afbeeldingen herkennen maar ze kunnen wel de code zien. Dus wanneer jij een foto upload op je website zorg dat je deze ook een juiste naam geeft. Om nog eens terug te komen op de bakkerij. Noem je foto niet “image5463” maar noem je foto “Bakkerij + naam van uw bakkerij”. Zo zal de zoekmachine u beter vinden.

Je kan hier zelf weer een stapje in verder gaan door een alt tag te gaan gebruiken. Dit is een alternatieve beschrijving van de afbeelding. Bijvoorbeeld via het Content Management Systeem WordPress is het makkelijk om een alt tag te gaan toevoegen.

Wat je ook nog kan doen is de naam van uw URL. Je wilt niet dat dit www.bakkerij.be/5435s4d35s3f is maar www.bakkerij.be/bestel-koffiekoeken-online .

Via deze tips zullen zoekmachines uw website al beter begrijpen en zullen ze tevoorschijn komen bij de mensen die er toe doen.

Hoe werkt een zoekmachine

Hoe gaat u nu hoger terecht gaan komen in de organische zoekresultaten?

Eerst en vooral wat bedoelen we met organische zoekresultaten. Als we bijvoorbeeld opzoek gaan naar Boekhoudkantoor Gent. Dan zullen de eerste resultaten in de zoekmachine de advertenties zijn en dan hieronder zijn de organische resultaten. Met andere woorden je hoeft er niet voor te betalen.

Hoe kan je nu hoger scoren in Google. Door zoekmachine optimalisatie. Je wilt relevantie informatie gaan geven aan uw potentiële bezoekers op uw website. Bijvoorbeeld voor het boekhoudkantoor kan je een artikel schrijven “Hoe je belastingbrief invullen: 10 zaken dat je niet mag vergeten”. Wanneer er iemand dus zoekt naar “Hoe je belastingbrief invullen” dan is er de mogelijkheid dat men uitkomt op uw website. En men met u contact zal opnemen voor meer informatie.

Hoe werkt een zoekmachine?

Dit was de absolute basis van hoe een zoekmachine werkt. Natuurlijk zijn er hier nog 101 zaken waar je kan op letten. Maar als je dit concept al begrijpt dan sta je al weer een stap verder dan je concurrenten.

Comment Section

0 reacties op “Hoe werkt een zoekmachine? Gids voor dummies

Plaats een reactie


*