Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

20 Tactieken om je online publiek te boosten

Bruce Springsteen is geen vreemde als het gaat over een merk gebonden publiek. Met meer dan 100 miljoen albums verkocht wereldwijd & meer dan duizenden concerten, leeft hij voor zijn publiek.

En aangezien hij al wat van leeftijd is, zou je misschien wel denken dat hij niet direct meer op zoek is naar een publiek…

Na jarenlang optreden is “The Boss” nog altijd bezorgd om een publiek te bouwen en zijn publiek te behouden voor zijn product (zijn muziek) in het digitale tijdperk.

Maar toch weet Bruce hoe hij een online publiek kan opbouwen.

Online publiek opbouwen bruce springsteenonline publiek opbouwen facebook

 

Een quote van Bruce Springsteen over het opbouwen van een publiek:

“Getting an audience is HARD. Sustaining an audience is HARD. It demands a consistency of thought, of purpose, and of action over a long period of time.”

Als Bruce Springsteen bezorgd is om een online publiek te hebben, zou jij dit dan ook niet moeten zijn?

Waarom?

Publiek = waardevolle business activa.

Je online publiek is misschien niet zo tastbaar.

Maar met het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment. Kan je waardevolle business activa rap veranderen in betalende klanten.

En het gaat niet zozeer om het grootste online publiek maar het gaat om het meest betrokken publiek. 200 volgers die je content stap voor stap volgen is veel meer waard dan 200.000 volgers die niet reageren.

Hoe kan je nu een online publiek opbouwen?

In dit artikel geef ik u 20 tactieken dat je kan toepassen voor je eigen onderneming.

#1 Praat met mensen

mond aan mond reclameMond-tot-mondreclame is nog altijd één van de beste manieren om je online publiek te verzamelen.

Wanneer je een winkel hebt, spreek met je klanten dat je ook aanwezig bent via email, website, social media kanalen,…

Wanneer B2B verkoopt vertel wat je online doet en waarom.

Wanneer je een dienst verkoopt, zeg tegen de mensen waar ze je kunnen vinden online.

In de online wereld de dag van vandaag, vergeten we soms dat persoonlijk contact nog altijd het meest effectief is.

#2 Websites & blogs

Je website & blog zijn de fundamenten van je online bestaan. Zorg bij alles wat je doet online of offline, je website zichtbaar is. Het zal ervoor zorgen dat je email lijst & social media fanbasis drastisch zal groeien.

PS: Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is! Niets is zo vervelend als een website dat je niet kan bekijken op je smartphone of tablet.

#3 Content Marketing

Mocht je niet weten wat Content Marketing is dan kan je het nog eens nalezen in het artikel “Wat is content marketing?”.

Voor al de content dat je maakt heb je een publiek nodig. Maar voor een publiek op te bouwen heb je ook content nodig. Het meeste van je content zal je plaatsen op je website maar er zijn nog tal van verschillende mogelijkheden:

  • Infographics
  • Interviews
  • Podcasts
  • Presentaties
  • Webinars
  • Video’s
  • E-books

Elk stukje content dat je maakt, zal bijdragen bij de groei van je publiek. Dus zorg ervoor wanneer je je content de wijde wereld in stuurt dat je:

  • Alles gaat optimaliseren voor de zoekmachines.
  • Dat het makkelijk te delen is via social media.
  • Je de mensen de mogelijkheid geeft om zich in te schrijven op je email lijst.
  • Je de mensen de mogelijkheid geeft om fan te worden of je te volgen op social media.

#4 SEO of Zoekmachine Optimalisatie

Je moet ervoor zorgen dat je website, video’s, afbeeldingen,… zo snel mogelijk gevonden worden op het internet. Hoe gaan we dit nu gaan doen, door SEO of zoekmachine optimalisatie. Als je dit niet gaat gaan optimaliseren dan laat je geld (publiek) op de tafel liggen.

Als je hoger wilt gaan scoren met je website in Google, download dan dit ebook. Bij het ebook geef ik u ook nog 3 video’s waar ik stap voor stap uitleg hoe je relevante zoekwoorden kunt vinden voor je business.

#5 Organische groei

Organische groei van je publiek is niet direct een tactiek maar wel een resultaat van je aanwezigheid op verschillende kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram,…

Elke week krijg ik wel een paar nieuwe volgers bij op deze kanalen puur doordat mensen naar mij verwijzen of doordat mijn pagina bij de aanbevolen pagina’s staat.

#6 Product verpakking

product packaging

Zorg dat je online kanalen aanwezig zijn op de verpakking van je product.

Maar let er wel met op…

Misschien heb je mijn video gezien op mijn Facebookpagina hierover?

Zorg ervoor dat er een duidelijke call to action staat wanneer je de mensen verwijst naar je website, social media,…

Zet niet enkel en alleen het logo van de social media kanalen erbij, maar zet erbij “Volg onze Facebookpagina en blijf op de hoogte van …”

#7 Email Opt-in

Een simpel inschrijvingsformulier die de bezoekers vraagt om zich in te schrijven op je email lijst, is één van de makkelijkste manieren om je email lijst te laten groeien. Maar toch zijn er nog zoveel websites zonder een email opt-in.

Waar moet je op letten bij het maken van je formulier:

  • Maak het simpel. Hoe minder velden de bezoeker moet invullen, hoe meer mensen zich zullen inschrijven.
  • Geef verwachtingen. Zorg ervoor dat men iets krijgt in ruil voor het emailadres.
  • Verzend een welkom email. Mensen willen graag van je horen.

#8 Social Login

Veel bezoekers willen niet nog een gebruikersnaam/wachtwoord maken om zich te kunnen inloggen op je website/webshop. Zorg ervoor dat ze zich ook kunnen inloggen via Facebook of via Google.

Zo maak je het je gebruikers makkelijker en zo ontvang jij ook meer informatie van de gebruikers. Bij een social login ontvang je:

  • Naam
  • Geslacht
  • Emailadres
  • Verjaardag
  • Locatie

#9 Social Media Iconen

Een andere manier om een online publiek op te bouwen, is gewoon zeer duidelijk op je website zetten op welke kanalen je aanwezig bent. En dat ze van op je website met één druk op de knop je kunnen volgen.

365 dagen marketing tips

#10 Pop-Ups

Een pop-up op de juiste timing & op de juiste plaats op je website is goud waard.

Stel je voor, je hebt net een artikel gelezen over mijn Instagram gids. Je bent klaar met lezen en opeens komt er een pop-up met de vraag of je graag 10 handige Instagram tools wilt ontvangen in je inbox.

#11 Offline

Times square social media

Zijn er plaatsen waar je doelpubliek rondhangt en waar het logisch is om je digitale kanalen te gaan promoten? Door te gaan betalen voor reclame in gebouwen, sportevenementen, posters,… kan je mensen gaan inspireren om je online te gaan volgen. Kijk maar naar Times Square in New York City.

#12 Cross-Channel promotie

Gebruik je bestaande kanalen om andere kanalen te gaan promoten. Op social media kan je je email lijst gaan promoten en via je email lijst kan je de mensen warm maken op je ook te volgen social media.

#13 E-commerce checkout

Bijna bij elke aankoop online, vraagt men voor de klant zijn emailadres. Dit is het perfecte moment om te vragen of men je ook wilt volgen op social media of op andere kanalen.

#14 Na de aankoop

Nadat de aankoop helemaal compleet is, heb je de volledige aandacht van de consument. Dit is het moment dat je consument het meeste affiniteit toont tegenover je merk. Dus hier gaan we gebruik van maken!

Dus zorg voor een call to action en geef hen de mogelijkheid om je te volgen via social media.

#15 Google Adwords

Wanneer mensen bepaalde zoekwoorden indrukken in Google kan je ervoor zorgen dat je website in de betaalde zoekopdrachten terecht komt. Je wilt dan dat de mensen op een specifieke landingspagina komen waar ze hun gegevens kunnen achterlaten (meestal emailadres). Zo groeit je email lijst ook weer.

#16 Adverteren op Social Media

Je kan ook gaan adverteren op Social Media:

  • Via Facebook kan je je pagina gaan promoten voor meer fans
  • Via Twitter kan je je profiel gaan promoten voor meer volgers
  • Via LinkedIn kan je je pagina gaan promoten voor meer volgers

Diezelfde kanalen kan je ook gebruiken om mensen naar je website te sturen zodat ze zich inschrijven op je email lijst.

#17 Bedrukkingen

Je kan mensen gaan doorsturen naar je online kanalen via:

  • Business kaartjes
  • Flyers
  • Magazines
  • Kranten
  • Postkaartjes

#18 Deel, like & win actie

Deel, like & winacties is ook een manier om je publiek op te bouwen. Er is geen twijfel, mensen krijgen graag iets gratis. Er zijn wel een paar zaken waar je wilt op letten bij zo een deel, like & winactie:

  • Zorg ervoor dat je de nieuwe volgers, fans, email abonnee’s op een aparte lijst zet. Zo kan je zien hoe zij in de toekomst zullen reageren op je content/producten/diensten.
  • Geef prijzen weg die in verband staan met je product of dienst. Geef dus geen Ipad weg als je een bakker bent.
  • Hoeveel kost het voor een nieuwe volger/fan/email abonnee te krijgen? En hoeveel is hun waarde op de lange termijn?
  • Test verschillende prijzen, winacties, opdrachten,…

like win deel actie

In de gemeente waar ik woon, heeft de lokale pralinewinkel een actie gedaan voor Pasen. Je kon een reuzenei winnen van 8kg ter waarde van 200€.

Wat hoefde je te doen? Het bericht te liken, pagina te liken & te delen.

Resultaat?

Meer dan 30.000 keer gedeeld.

Meer dan 13.000 keer geliked.

En een 17.000 volgers bij op Facebook.

En media aandacht (krant,…)

#19 Hashtags

Het gebruik van #hashtags is een must voor je social media. Hashtags kunnen je helpen om je:

  • content bij een groter publiek te brengen. Mensen kunnen zoeken naar bepaalde hashtags en zo kan je een specifiek publiek gaan bereiken.
  • conversaties te starten met je publiek. Denk maar aan de populaire tv-serie Games of Thrones. Via de hashtag #GoT konden de kijkers de conversatie aangaan met elkaar.
  • campagnes te maken rond een bepaalde hashtag. Neem nu bijvoorbeeld Jello, deze hebben een campagne gemaakt rond de hashtag #fml (“Fuck my life”). Meestal gebruiken mensen dit wanneer ze een slechte dag hebben, maar Jello stimuleerde de mensen om de hashtag #JELLOfml te gaan gebruiken. Wat dan weer stond voor “fun my life”. Deze campagne heeft heel wat media aandacht gekregen.

Bekijk je hashtags wel eens voor je ze gebruikt! Je wilt niet eindigen zoals het volgende voorbeeld:

online publiek susan

#20 Social Media Widgets

Maak het je websitebezoekers zo makkelijk mogelijk om je content te gaan delen op hun social media kanalen. Dit kan je doen aan de hand van een social media floating bar. Als je kijkt naar mijn website ziet dit er zo uit:

Social media floating bar

Zo stimuleer je de mensen om je content te gaan delen met hun eigen online publiek.

 

Comment Section

0 reacties op “20 Tactieken om je online publiek te boosten

Plaats een reactie


*