Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Hoe kan je content marketing inzetten voor je onderneming met Jelle Annaars

Of beluister de podcast “Marketing voor Ondernemers” ook via:

Podcast via Itunes: “Marketing voor Ondernemers”

Podcast via Stitcher: “Marketing voor Ondernemers”

Welkom op de podcast ‘Marketing voor ondernemers’. Vandaag heb ik een interview met Jelle Annaars, van Supercontent. Super sympathieke kerel en een expert in B2B content marketing. Geniet van het interview, en vergeet u vooral niet in te schrijven op www.dietervandenheede.be/marketingpodcast voor meer tips and tricks van achter de schermen. Enjoy!

Vandaag heb ik een interview met Jelle Annaars, van Supercontent. Jelle helpt bedrijven aan meer traffic, leads en sales dankzij content marketing. Hij is ook certified contentmarketeer bij copyblogger en inbound certified bij Hubspot. Jelle is ook een spreker op Conversion Day van Bloovi, waar hij het zal hebben over content marketing. Hij speelt elektrische gitaar en in zijn Twitterbeschrijving staat er GVR, of Grote Vriendelijke Reus. Met zijn 1m99 is hij inderdaad niet van de kleinste.

Jelle, ben ik nog iets vergeten?

Annaars: “Het was een behoorlijk volledige omschrijving. Je hebt je research goed gedaan. Misschien nog even vermelden dat ik een soort, zeg maar, verloren Hollander ben, die nu 14 jaar in België woont. Ik ben getrouwd met een Vlaamse en ben dus vrij hard verankerd in Vlaanderen ondertussen. Voor de rest is het heel volledig.

Hoe gaan we nu vandaag te werk? De eerste ronde is de actieronde, waar we het gaan hebben over uw stokpaardje content marketing. Daarna schakelen we over naar de tweede ronde, de persoonlijke ronde: hoe is het allemaal begonnen, waar sta je nu, en waar wil je naartoe in de toekomst? De derde en laatste ronde is de knock-out ronde met 7 korte vragen.

actieronde marketing voor ondernemers

Eerste vraag van de actieronde:

Voor zij die niet weten wat content marketing is, kan u dat eens uitleggen?

Content marketing is eenvoudigweg marketen met inhoud. Dat zegt nog altijd niet veel natuurlijk. Marketing wil zeggen dat je mensen warm maakt om met jou samen te werken. Heel simpel, traditionele marketing is je product en/of je dienst in de spotlight zetten. Bij content marketing spreek je meer over zaken die je doelgroep in de eerste plaats interesseert. Dus niet direct jouw product of dienst, maar je spreekt hen aan op dezelfde manier als een magazine of krant dat zou doen. Het doel is dan om op die manier een relatie te beginnen met iemand, die op een later punt meer over het product of de dienst kan gaan. 

Waarom content marketing, in vergelijking met de traditionele marketing? 

We worden vandaag de dag doodgegooid met reclameboodschappen: ‘bekijk dat product, volg dat product’. Je ziet dat mensen dat tegenwoordig echt beu zijn. De pure reclame met als boodschap: ‘waarom zijn wij goed’. Je ziet dat er qua Adblockers en dergelijke een heel sterke opkomst is. Je ziet dat mensen reclameblokken op tv doorspoelen, wanneer ze uitgesteld kijken. We krijgen rond 700 à 800 reclameboodschappen per dag te verwerken volgens een recent onderzoek. De mensen beginnen het af te blokken. Het is te veel. Wat interesseert het publiek wel? Dat wat ze meteen kunnen toepassen, wat interessant is voor zichzelf. En dan zit je in het gebied van content marketing, waar wij dus werken aan zaken waarbij de mogelijke eindgebruiker centraal staat.

Toen ik in de auto reed naar hier, reclame op de radio. Ik heb het ook elke keer afgezet. 

Ja inderdaad, radioreclame is een van de meest irritante reclames die er zijn.

Kan je ons een concreet voorbeeld geven van content marketing?

Een heel tof voorbeeld, en ook een heel oud want mensen denken soms dat content marketing heel nieuw is. In 1895 is John Deere, een fabrikant van machines en grasmaaiers voor de agrarische industrie, begonnen met het uitgeven van een magazine: ‘The Furrow’, een magazine voor boeren waarin ze konden lezen hoe ze hun productiviteit konden verhogen en meer oogst konden halen, enz. Natuurlijk, in het magazine stonden advertenties van John Deere maar dat was meer op de achtergrond. De prioriteit van het magazine was om meerwaarde te bieden aan de boeren en zo een relatie met hen op te bouwen. Dat vind ik een mooi, analoog voorbeeld van content marketing.

Dat is een iets ouder voorbeeld, maar het illustreert wel goed wat content marketing is. Heb je een voorbeeld anno 2016?

In 2016 is de standaard eigenlijk een blog waarin je mensen dingen gaat vertellen die ze interessant vinden. Of ja, de standaard… Dat is eerder iets wat heel veel gebeurt, omdat het goedkoper is qua productie. Een goed voorbeeld de dag van vandaag is Red Bull, met hun Stratos en andere projecten. Zij starten eigenlijk een entertainmentbedrijf naast hun frisdrankbedrijf maar onder hetzelfde merk, dat mensen wil binnenhalen met entertainment, en content. Met de bedoeling om de mensen het drankje te doen consumeren. Nu, ik heb me laten vertellen dat de entertainment poot ondertussen groter is qua productie dan de frisdrank op zich. Dat is een moderne vorm van content marketing. En zoals ik al zei, heel veel gebeurt natuurlijk digitaal met de whitepapers aanbiedingen, e-books aanbiedingen, blogs, webinars, …

Is content marketing ook interessant voor een kleine KMO?

Absoluut. Neem bijvoorbeeld mezelf. Ik ben begonnen met een blog, waarop ik elke week iets postte. Het is vier en een half jaar geleden dat ik dat ben beginnen doen. Dat bloggen heeft een cruciale rol gespeeld om mijzelf te lanceren, als freelancer, wat uiteindelijk niet simpel is. Aanvankelijk heb je nog geen klanten, maar doordat ik blogde kwamen mensen naar me toe, en creëerde ik mijn eigen inbound marketing. Ik werk vandaag nog steeds alleen, en doe nog steeds mijn eigen content marketing. Ik zie dat die blog nog altijd effect heeft. Als ik het alleen kan, en ik heb 2 kleine kinderen, dan denk ik dat iedereen content marketing eigenlijk kan gebruiken.

Is content marketing effectief op lange termijn? Of haal je uit artikels op korte termijn al klanten?

Content marketing werkt op lange termijn, dat is de klassieke gedachte. Je blogt, vlogt en ziet na een half jaar pas resultaat. Ik vergelijk het met een trein. Je moet hem in gang krijgen en eenmaal hij vertrokken is, is hij zeer moeilijk te stoppen. Dat is een massa die beweegt en voortdurend resultaat oplevert. Dat gezegd zijnde, ik ben ook al mensen tegengekomen die resultaten boeken door op een veel kleinschaligere manier aan content management te doen, en het heel slim aanpakken. Stel, je maakt een e-book dat heel waardevol is voor je doelpubliek. Die e-book krijg je dan tot bij je doelpubliek op de juiste manier, in ruil voor bijvoorbeeld een mailadres, dan zou je eigenlijk al leads kunnen genereren met dat ene e-book. Je hebt wel nog geen fundament om op te bouwen, dus dat zal niet zo effectief zijn dan als je eerst een jaar zou bloggen. Maar het is niet onmogelijk om direct resultaten te behalen. Ik denk dat de twee mogelijk zijn, en ook hand in hand gaan.

Dus zowel korte als lange termijn.

Ja, lange termijn per definitie bij content marketing omdat je autoriteit alsmaar groter en groter wordt en dat cumuleert gewoon. Maar ook op heel korte termijn kun je al mooie dingen realiseren. Ook om eens te kijken of het iets voor jou is. Dat gaat een beetje in tegen dat wat in het algemeen gezegd wordt over content marketing, maar ik ben daar echt wel van overtuigd.

Zijn er ook bedrijven die beter niet aan content marketing zouden doen?

Een goede vraag. Ik denk dat content marketing het interessantst is voor bedrijven wiens doelgroep een bepaalde educatie heeft genoten. Stel, je hebt een service. Mensen beseffen niet altijd wat de voordelen zijn van die service, en dan is content marketing heel dankbaar. Ik zou het minder snel aanraden voor een appelverkoper. Aan de andere kant, Red Bull doet aan content marketing en zij verkopen gewoon suikerwater, dus waarom niet? Het kan in principe voor iedereen maar het is wel een investering qua tijd en geld. Het brengt op maar je moet een businessmodel hebben dat dat aankan. Als je heel lage marges hebt, is content marketing misschien een stap te ver.

Content marketing is effectief in de e-commerce sector, juist?

Ja, in bijna alle gevallen wel. Omdat je met content marketing online werkt, je publiceert informatie op regelmatige basis online. Dat vindt Google al heel leuk, en als je dan nog eens de juiste zoektermen gebruikt dan vinden ze dat nog leuker en dan krijg je meer traffic binnen. Je ziet ook dat de grote spelers (Coolblue, Amazon, Bol.com) ook op een of andere manier aan content marketing doen. Anders zouden er enkel productpagina’s zijn, dan zou het een beetje een droge boel zijn.

Zijn er ook bedrijven die investeren in content marketing maar te weinig tijd besteden aan de optimalisatie voor zoekmachines? Dus ze hebben al die content hebben zonder gevolgd te worden.

Daar zie ik twee kampen in. Er zijn de SEO-mensen die echt teksten gaan schrijven om zo goed mogelijk gevonden te worden door Google. Die zijn niet zo heel interessant om te lezen, er staat gewoon een trefwoord drie of zelfs vijf keer in. Dan heb je het andere kamp, zij willen vooral een goede tekst met waardevolle inhoud. Zij gaan het SEO aspect eerder verwaarlozen. De meeste bedrijven kunnen in een van de twee kampen ondergebracht worden. Ik probeer de twee kampen altijd te verenigen. Want ik vind dat je in de eerste plaats van waarde moet zijn. Eigenlijk is dat de kern van content marketing: je bent van waarde, zodat er een betekenisvolle relatie ontstaat tussen jou en je doelpubliek. Die waarde zit in heel goede content. Maar aan de andere kant wil je ook wel gevonden worden in Google, en de zoekmachine heeft nu eenmaal bepaalde signalen nodig. Een combinatie van beide is het sterkst.

Verkiest u een korte, kwaliteitsvolle tekst van ongeveer 750 woorden die weinig rekening houdt met SEO, boven een enorm lange tekst waarin het trefwoord veel voorkomt?

Ik zou zeker een lange tekst durven schrijven maar er moet genoeg betekenis inzitten. Kijk bijvoorbeeld naar de site Backlinko. Dat is de site van Bryan Dean. Hij schrijft volledige gidsen over SEO, hij geeft quasi alles weg wat hij weet in artikels van twee à drieduizend woorden. Je begint die artikels te lezen, het is allemaal enorm interessant, en voor je het weet zit je een half uur te lezen en heb je echt iets bijgeleerd. Na dat half uur kan je een volgende stap nemen in SEO en dat zijn lange teksten super. Maar wat ik bijvoorbeeld niet zou doen, is mijzelf forceren om een tekst te schrijven van drieduizend woorden, die, als we eerlijk zijn, niet per se zo interessant is maar wel snel opgepikt door Google. Dat is een tactiek, maar ik denk niet dat het een slimme strategie is op lange termijn. Kortom, ik zou zeker lange teksten gebruiken en schrijven maar zorg dan dat het gerechtvaardigd is door de inhoud die je aanbiedt.

U bent vooral gespecialiseerd in content marketing voor B2B-bedrijven. Een simpel voorbeeld van zo’n bedrijf is een boekhoudkantoor. Hoe zou je dat aanpakken?

Ik probeer altijd zoveel mogelijk de vragen te vinden waarmee het doelpubliek zit. Dus ik zou eerst onderzoeken wat het doelpubliek is van het boekhoudkantoor. Daarna zou ik samen brainstormen en hopelijk ook een aantal mensen erbij kunnen halen uit de doelgroep om zo te weten te komen met welke vragen ze zitten. Als ik denk aan de gemiddelde freelancer, dan denk ik dat ze rond boekhouden met veel vraagtekens zitten: ‘Hoe kies ik een goede boekhouder? Hoeveel kost dat? Hoe vaak moet ik langsgaan? Zal de boekhouder ook mijn facturen in orde brengen? Wat moet ik zelf nog doen?’ Dat zijn eigenlijk op zich al enkele blogposts, die me meteen te binnen springen. Dat is waarmee ik altijd zou starten, het laaghangende fruit: waarmee zit je doelpubliek, welke vragen stellen ze zich? Daar zou ik dan content rond maken. Bovendien zou ik bij boekhouders ook zeker persoonlijke content creëren, in de zin van de mensen achter het kantoor in beeld te brengen, om een menselijke connectie mogelijk te maken. Heel vaak maken boekhoudkantoren een vrij anonieme, grijze indruk. Ik denk dat er heel veel potentieel is voor kantoren die zich meer menselijk in de spotlight willen zetten.

Content marketing is een eerste contact, dus een van de eerdere stappen in de sales funnel. Waar zie je content marketing verder in die funnel?

Daar zijn allerlei modellen voor. Die zijn meestal wel nogal ingewikkeld. Simpelweg onderscheidt ik drie fases: kennismaking, interesse, en beslissing. Dat zijn de drie grootste fases in de funnel. Kennismaking spreekt voor zich, mensen kennen je nog niet maar leren je wel kennen dankzij content marketing. Bij deze fase moet je fel spelen op de vragen waarmee je doelgroep zit, en eigenlijk nog niet over jezelf spreken. Als je op een evenement bent en je wil contact maken, dan is de slimste manier om dat te doen door die persoon vragen te stellen en topics te bespreken die voor hem interessant zijn. Op zo’n manier maak je een waardevolle kennismaking. Als we terugdenken aan het voorbeeld van het boekhoudkantoor, stel je vragen waarmee je doelgroep op dat moment echt mee zit. ‘Hoe verloopt een samenwerking met een boekhouder? Hoe vind ik een goede boekhouder?’

De tweede fase (interesse) begint als de mensen je al kennen maar je wil ze verder interesseren om met jou te gaan samenwerken. Daar zou ik bijvoorbeeld de mensen in het bedrijf laten zien, case studies tonen en gewoon iets meer vertellen over wat je doet om meer vertrouwen op te bouwen. In de beslissingsfase, als mensen geïnteresseerd zijn om met je samen te werken, moet je ze finaal over de streep trekken. Om dat te doen zal je over jezelf moeten vertellen, iets commerciëler worden: je gaat meer over jouw product of dienst vertellen, je neemt twijfels of bezwaren weg die sommige potentiële klanten kunnen hebben. Eigenlijk ga je van zo weinig mogelijk naar steeds meer praten over je product of dienst, volgens de fases in de funnel. 
Die content is wel op elk moment beschikbaar, maar de funnel speelt zich eigenlijk af in het hoofd van de potentiële klant.

Er zijn meerdere configuraties mogelijk. Wat je het meeste ziet is dat ofwel zorg je dat de kennismakingscontent zoveel mogelijk verspreid wordt via sociale media, e-mail, andere blogs, enz. Dat je vanuit die kenningsmakingscontent linkt naar de volgende fases, dus dat je eigenlijk de bezoeker begeleidt door middel van links. Dat is een basismanier om dat te doen. Je kan natuurlijk ook met e-mailmarketing werken. Bij de kennismaking proberen we mensen te overtuigen zich in te schrijven via mail, soms is dat ook op sociale media (een like op facebook of volgen op twitter) en vandaaruit verspreiden we de content voor onze volgende fases aan onze volgers en abonnees. Aan de andere kant van het spectrum heb je de heel grote bedrijven met de gigantische budgetten. Zij hebben marketing automation, waarbij je over je bezoekers zoveel weet, dat je hen de perfecte content kan aanreiken op dat moment.

Zoals bijvoorbeeld een artikel over e-mailmarketing, met een upgrade in de vorm van een e-book. Mensen schrijven zich in voor dat e-book en krijgen vervolgens e-mails over die e-mailmarketing.

Wat doe je als via de funnel de content potentiële klanten bereikt maar zij uiteindelijk niets kopen. Wat dan? De funnel opnieuw opstarten?

Ik zou de content die boven in de funnel zit, blijven verspreiden aan zij die nog niet hebben toegehapt. Er zijn verschillende opties: ofwel is het geen ‘fit’ op dat moment, dus geen match tussen de persoon en jouw product of dienst. In die situatie blijf je best nog content sturen want misschien verandert de situatie voor hen in de toekomst nog, of voor jou wanneer je een nieuw product of dienst aanbiedt. In deze twee scenario’s is een match later we mogelijk. Ondertussen wil je eigenlijk de relatie warm houden. Een andere optie is dat de persoon niet in je doelgroep zit, niet iemand is die je product zal aankopen. Denk aan de boekhouder, die wel geïnteresseerd is in je product of diensten maar zelf werknemer is in een bedrijf en ze dan niet zal kunnen gebruiken. Toch heeft hij interesse omdat zijn broer bijvoorbeeld net een zaak heeft opgericht. Zo’n mensen wil je ook in de funnel laten, want zij kunnen je aanbevelen bij andere mensen. Of ze worden zelf een commerciële doelgroep op een later moment. Ook warm houden dus.

Wij lezen de blog van Bryan Dean (Backlinko) maar uiteindelijk hebben we nog niets aangekocht bij hem. Moest hij ooit een product lanceren dat ons interesseert, zouden we dat wel aankopen. Op dit moment lezen we het enkel uit interesse. 

Inderdaad, en elke keer dat hij een mega-blogpost naar ons stuurt, wordt hij weer waardevoller voor ons, en wordt de kans groter dat we zaken met hem zullen doen, moesten we hem echt nodig hebben. Die relatie blijft gewoon in stand.

Als laatste vraag van de actieronde: stel je voor dat iemand start met content marketing maar het is een bedrijf zonder budget om het te outsourcen. Wat zijn de opties voor dat bedrijf?

Spreek met iemand die ervaring heeft met content marketing. Zorg dat je op een korte tijd, een halve dag of een dag, weet wat je moet doen, of de inzichten hebt die op jouw bedrijf van toepassing zijn. Ik zou een strategische sessie met iemand houden, dus geen lange termijnsamenwerking zoals outsourcing maar wel proberen die expertise van iemand te gebruiken. Zet daarna een minimal viable content marketing op, publiceer bijvoorbeeld vijf blogposts en schrijf een e-book of een white paper. Die zaken kosten niet zoveel eigenlijk, zeker als je dat zelf schrijft. Ik zou aanbevelen om het te laten nakijken door professionals, ook als je het niet zelf schrijft, want je wil wel dat je content eersteklas is. Dus laat een redacteur ernaar kijken, misschien ook een grafisch professional, zeker bij een e-book. Promoot de blogposts, en gebruik dan bepaalde tactieken om mensen van je blogposts naar je e-book te krijgen en bekijk of je daar leads uit krijgt. Test op die manier in hoeverre content marketing voor jou werkt.

Bijvoorbeeld 5 blogposts, die dan via facebook retargetten naar je e-maillijst.

Exact, en dan uiteraard een mailadres vragen in ruil voor wat je aanbiedt.

persoonlijke ronde marketing voor ondernemers

Ziezo, dat was de actieronde. Nu volgt de persoonlijke ronde. In deze ronde zouden we graag te weten komen wat jouw verhaal is. Waar ben je gestart en waar sta je nu? Hoe is jouw bedrijf gegroeid, en waar werk je naartoe in de toekomst?

Ik was altijd iemand die echt geen idee had wat hij wilde doen. Het heeft zeer lang geduurd eer ik mijn draai vond. Op een gegeven moment ontdekte ik dat er zoiets bestond als copywriting, teksten schrijven voor bedrijven, wat ik wel erg tof vond om te doen. Dat deed ik voor websites en sociale media als werknemer bij een aantal reclame bureaus. Toen wou ik meer autonomie, meer vrijheid, meer variatie en meer persoonlijke ontwikkeling. Ik wou steeds bijleren en mij leek het het beste om zelfstandige te worden. Ik heb die stap vier jaar geleden gemaakt. Eerst hebt ik vrij lang voor één klant gewerkt, ongeveer een half jaar. Daarna ben ik echt freelancer geworden, dus moest ik mijn eigen klanten zoeken.

Ik was een zelfstandige copywriter, ik schreef blogs, teksten voor websites en social media, enz. Dat heb ik gedaan tot een jaar geleden. Wat ik al deed was mijn klanten helpen met hun blogteksten maar ik zag dat ze wel hulp konden gebruiken op de meer strategische vlakken. Ondertussen had ik mij daar ook in verdiept, onder andere bij Copyblogger, en de certificaten behaald. Toen begon ik klanten te helpen met het opzetten van blogs, met meer adviseren daarrond en het invullen van de content. Vandaag ben ik aan het stoppen met het schrijfgedeelte en ben ik eigenlijk meer en meer de rol van een consultant aan het opnemen. Ik adviseer bedrijven over bloggen, content marketing om meer leads te halen of om meer werknemers aan te trekken van een bepaald type, want sommige bedrijven hebben daar behoefte aan. Enerzijds strategisch advies, anderzijds heb ik ook een coachende rol. Wat ik heb gemerkt, is dat content marketing niet altijd de hoogste prioriteit heeft bij bedrijven. Toch is content marketing heel belangrijk en dat weten ze zelf ook. Ze komen er niet aan toe, daar komt het op neer. Ik zorg in mijn coachende rol dat het werk eigenlijk gebeurt. Dat is heel specifiek voor content marketing en een heel nuttige dienst die ik aanbied. Dat is wat ik vandaag vooral doe.

Waar zie je jezelf binnen twee jaar?

Ik hou van intensieve samenwerkingen met een klein aantal klanten. Ik denk dat ik in die trend zal voortgaan. Ik denk dat ik drie à vijf bedrijven zal adviseren op een ongoing basis rond content marketing, misschien wel breder, rond online marketing of marketing in het algemeen. Ik geef ook graag kennis door aan mensen. Ik ben nu al gastdocent aan Karel de Grote Hogeschool voor het postgraduaat dat ze doen met Antwerp Management School. Lesgeven vind ik ook heel aangenaam, en is een vak op zich.

knock out ronde marketing voor ondernemers

Dan schakelen we nu over naar de derde ronde: de knock-out ronde. In deze ronde stel ik je zeven korte vragen. 

  1. Wat hield er je tegen om te starten met uw eigen onderneming?

Waarschijnlijk wat iedereen tegenhoudt: het risico. Of toch de illusie van het risico. Als ik achteraf terugkijk dan was dat risico er wel maar eigenlijk toch ook niet. Ik ben consultant, en het enige wat ik nodig heb is een laptop. Dat is het eigenlijk. Soms lijkt het alsof we allemaal safety junkies zijn. Toen ik de stap maakte naar zelfstandig consultant, hadden heel veel mensen iets van: ‘wow, zou je dat wel doen?’ Het is niet dat ik een winkel ben begonnen waar ik echt grote investeringen in moet doen. Ik kan heel snel een stap terugzetten indien dat nodig is of moest ik het willen. Maar ik heb daar toen wel een paar nachten slaap voor gelaten. Je gaat van een maandelijkse paycheck naar een situatie waarin je echt je eigen omzet moet creëren. Dat blijft een grote stap, die wel risicovol lijkt.

Uiteindelijk is het na vier jaar wel goed gekomen.

Ja, je moet er voluit voor gaan. Als ik nu terugkijk, zeg ik soms tegen mensen die de stap willen zetten: ‘kijk, als werknemer ben jij afhankelijk van je werkgever. Het is een beetje één of nul. Ofwel heb je werk bij je huidige werkgever ofwel beslissen ze dat ze je profiel niet goed meer kunnen gebruiken en zetten ze je op straat. Kijk naar ING onlangs, bijvoorbeeld. En ja, dan sta je daar wel. Het komt erop neer dat je je eigen werksituatie niet honderd procent in handen hebt. Terwijl een consultant als ik bijvoorbeeld op een bepaald moment zeven klanten heb, als er een of zelfs twee klanten beslissen om de samenwerking stop te zetten, dan heb ik nog altijd die vijf andere klanten waarvoor ik werk. Ik leg, met andere woorden, mijn eieren niet allemaal in een mandje. Daarom dat ik zelfs minder risico loop dan een werknemer, want ik heb veel meer flexibiliteit en ik ben minder kwetsbaar voor externe beslissingen van andere mensen.

  1. Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen voor jouw onderneming?

Dat is een moeilijke vraag. Het beste is het advies om drie jaar voluit te gaan voor je idee of je business. Ik heb de eerste drie jaar, zoals iedereen, echt momenten gehad waarbij ik echt zwaar twijfelde en op het punt stond om te stoppen. Ik weet niet meer wie me dat advies exact had gegeven maar ik had het van een aantal mensen gehoord. Je kan na drie jaar nog altijd evalueren of je project aan het lukken is of niet. Hou er rekening mee dat het drie jaar duurt om een netwerk uit te bouwen, een idee te krijgen van wat je moet aanbieden, aan welke prijs, enz. Dus no matter what, hou die eerste drie jaar vol. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan.

  1. Heb je een dagelijkse gewoonte als ondernemer? Elke dag lezen of mediteren of iets dergelijks?

Ik heb een tijdje gemediteerd, maar ben daar ook mee gestopt. Ik heb ondertussen twee kleine kinderen, en ik slaap wel graag genoeg uren. Het is een stom excuus maar ik vind het moeilijk om daar de tijd voor te vinden. Met lezen hetzelfde. Twee dingen die ik wel doe zijn audioboeken en podcasts beluisteren, dat is iets wat ik al een tijdje doe op de fiets. Dat is een haalbare manier om informatie te verwerken. Iets anders wat ik ook wel elke dag doe is een wandeling maken na lunch. Ik strek graag even de benen, verander graag eens van omgeving.

  1. Wat is jouw nummer 1 boek?

‘The 4-hour work week’ van Tim Ferris. Omdat het je op een heel andere manier doet nadenken over ondernemen. Voor heel veel mensen staat ondernemen voor keihard werken, tachtig uur per week, voor weinig geld. Afzien eigenlijk. ‘The 4-hour work week’ heeft voor mij die perceptie veranderd. Die werkweek van vier uur is een soort metafoor of ideaalbeeld, en Ferris werkt natuurlijk ook veel meer dan vier uur per week. Maar business kan ook zo zijn dat je probeert de tijdsinvestering te optimaliseren voor de waarde die je aanbiedt. Ondernemen is niet per se jezelf doodwerken, het is zoveel mogelijk waarde creëren op zo’n efficiënt mogelijke manier. Die mindset spreekt me heel erg aan en heeft me zeker geïnspireerd. Er staan ook veel handige tools in het boek. Dat boek is dus een aanrader.

Wanneer heb je dat boek gelezen?

Ik heb dat gelezen in 2012, vlak voor ik startte.

  1. Is er een app, website of handige tool die je dagelijks gebruikt?

Buffer gebruik ik quasi dagelijks. Evernote gebruik ik constant. Om mijn tijd bij te houden, gebruik ik Toggl, een heel goede, simpele time-tracking tool. Pocket gebruik ik ook af en toe. Dat is een tool om artikels die je vindt op te slaan en ze dan later te lezen.

  1. Heb je een belangrijke quote waar je vaak aan denkt, of aansluit bij jouw visie?

Een quote die mij aanspreekt is: ‘How we live our days, is how we live our lives.’ Die is van Annie Dillard, een schrijfster. Wat me erin aanspreekt is dat het heel gemakkelijk is om verzwolgen te geraken in de waan van de dag en vooral in de hoeveelheid werk. Om gewoon heel de tijd bezig te zijn met onbelangrijke dingen. Die quote zegt mij dat ik van mijn ‘ooit ga ik dat doen’ gewoon nu moet werk maken. Hoe je je dagen vandaag indeelt en beleeft is hoe je leven zich uitrolt. Heb niet de illusie dat je op een later moment nog vanalles zal doen. Doe ze nu en zorg ervoor dat je dag representaties is voor hoe jij wilt dat je leven eruitziet.

  1. Stel u voor: U wordt morgen wakker in een nieuwe wereld. Die wereld is zeer vergelijkbaar met de aarde maar u kent niemand. U krijgt onderdak en voeding, en het enige wat u heeft is een laptop en 500 euro. Wat zou je doen de komende dagen/weken/maanden om uw onderneming terug op te starten?

Content marketing is een lange termijnverhaal in veel gevallen. Het is ook een bepaald traject waar je in stapt. Ik zou websites van bedrijven opzoeken en kijken hoe ik de homepage kan verbeteren, op vlak van copywriting. Ik zou kijken hoe ik meer klanten kan doen binnenkomen. Die bedrijven zou ik opbellen en hen melden dat ik een paar kleine tweaks kan doen aan jullie website. Dan zou ik daar een deal over sluiten.

Bedankt voor uw tijd! Waar kunnen mensen u online vinden?

Het gemakkelijkste is via www.supercontent.be, mijn website. Op twitter ben ik @zegtjelle. Op mijn site is er een e-mailcursus beschikbaar, die is vijfdelig en leert u de basics van content marketing.

Comment Section

0 reacties op “Hoe kan je content marketing inzetten voor je onderneming met Jelle Annaars

Plaats een reactie


*