Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Het effect van schaarste

Wat is nu het effect van schaarste? En hoe kan je dit gaan toepassen in uw marketing?

Kom het te weten met het koekjesexperiment.

Koekjexexperiment

Het koekjesexperiment:

Koekjes experiment

Hoe zouden mensen deze twee identieke glazen potten waarderen met dezelfde koekjes in. De ene pot zit vol met koekjes terwijl de andere pot maar slechts enkele koekjes bevatte.

Welke koekjes zouden de mensen hoger gaan waarderen?

Antwoord: Hoewel de koekjes en de potten helemaal hetzelfde waren, waardeerden de deelnemers de koekjes in de bijna lege pot hoger.

Het idee dat er schaarste is bij de ene pot heeft dus een invloed op de mening over de waarde van de pot koekjes.

Theorie rond dit experiment

Als er minder exemplaren van een item zijn, kan dit betekenen dat die andere mensen iets weten dat jij niet weet. Namelijk dat dus de koekjes in de tweede (bijna lege) pot lekkerder zijn dan die uit de eerste pot. De tweede pot straalt namelijk meer waarde uit dan de eerste pot. Hoewel dit uiteindelijk irrelevant is aangezien het om dezelfde koekjes gaat.

Voorbeeld op websites

Ooit al eens een hotel geboekt op booking.com. Toen ik op zoek was naar een hotel in Praag dan bleek dat het hotel dat ik op oog had maar nog twee kamers vrij waren. Dus keek ik naar een ander hotel en deze had ook maar twee kamers vrij. En dus ging ik naar een ander hotel en ook opnieuw maar 3 kamers vrij.

Zijn alle hotelkamers in Praag dus volzet? Of maakt de website booking.com gebruik van het effect van schaarste om mijn koopgedrag te beïnvloeden.

Net hetzelfde is bijvoorbeeld bij de winkel Amazon. Zou de grootste webwinkel van heel de wereld die alles verkoopt echt maar nog 20 ipads in stock hebben? Of maken deze opnieuw gebruik van het effect van schaarste om opnieuw mijn koopgedrag te beïnvloeden.

Wet van schaarste

Let op!

Uit onderzoek naar het effect van schaarste blijkt dat de waargenomen waarde van een product kan dalen als van het begin af aan schaars is en opeens in ruime voorraad aanwezig is.

Dus als je eerst zegt tegen uw klanten dat je maar 5 exemplaren meer overhebt en opeens heb je er weer 20 dan zal men de waarde van dit product lager gaan waarderen.

 

Comment Section

0 reacties op “Het effect van schaarste

Plaats een reactie


*