Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Facebook Pixel gids (adverteer als een PRO!)

Wil je weten hoe je effectief gebruik kunt maken van Facebook advertenties? Dan is deze Facebook pixel gids iets voor u!

Mocht je nog nooit gehoord hebben van Facebook pixel of laat staan nog nooit een advertentie gemaakt hebben op Facebook. Dan raad ik u aan om eerst mijn e-book te lezen: “Facebook advertenties voor beginners”.

In dit artikel ga ik het hebben over Facebook pixels en Facebook retargeting.

  • Wat is een Facebook pixel en hoe kan ik het gebruiken voor Facebook retargeting & conversies.
  • Waar je de Facebook pixel kunt vinden?
  • Waar moet ik de pixel plaatsen en hoe kan ik weten of hij werkt?
  • Hoe kan je die Facebook pixels gaan gebruiken voor meer converterende advertenties?
  • Hoe je je conversies kunt gaan meten?

Let’s go!

Mocht je deze Facebook pixel gids interessant vinden, vergeet niet een reactie achter te laten! Ik sta open voor feedback 🙂

En mocht je nog altijd je berichten gaan promoten op je pagina zelf, lees dan eerst het artikel “Waarom nooit meer een facebook bericht promoten”.

Wat is een Facebook Pixel?

Eerst en vooral, mocht je niet weten wat een Facebook pixel is, het is een klein stukje Javascript code dat je kan plaatsen op de pagina’s van je website. Het zorgt ervoor dat je je websitebezoekers gaat kunnen volgen. (wie zijn je websitebezoekers, naar welke pagina’s gaan ze,…) De pixel slaat al deze informatie op en speelt die dan weer door naar Facebook. (Ja, Facebook weet meer van ons dan je denkt).

De Facebook Pixel is je basis pixel en heeft eigenlijk 3 functies:

  • Specifieke doelgroep maken van je websitebezoekers
  • Advertenties optimaliseren voor conversies
  • Conversies gaan bijhouden

Hier is een voorbeeld hoe een Facebook Pixel eruit ziet.

Facebook pixel gids code

Ziet er een angstaanjagend stukje code uit hé?

Maak je geen zorgen! Ik ben ook niet technisch en het is allemaal makkelijk te gebruiken 🙂

Deze Facebook pixel gids is er om je te gaan helpen!

Waar kan je je Facebook pixel gaan vinden?

Ga naar je advertentiebeheer:

Druk bovenaan op die drie streepjes:

Facebook advertentiebeheer facebook pixel gids

Ga dan naar middelen en daaronder staat er Pixels. Je hebt waarschijnlijk nog geen Facebook pixel aangemaakt. Dus dat is het eerste wat we gaan doen! Druk dus op de groene knop.

Facebook pixel maken

En geef je je pixel een naam:

Facebook pixel naam geven

Per advertentie account heb je maar één pixel. Dus zorg dat je je Facebook pixel een algemene naam geeft.

Waar kan je nu de Facebook pixel code gaan vinden?

Facebook pixel gids

Bij pixelcode weergeven vind je dan je basis Facebook pixel code. Deze code hebben we nodig in de volgende hoofdstukken van deze Facebook pixel gids.

facebook pixel installeren

Wat moet je gaan doen met de Facebook pixel?

Je kan de Facebook pixel gaan gebruiken om je websitebezoekers te gaan volgen. Om deze dan later weer een advertentie te sturen op Facebook.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Er komt iemand op je website. De pixel wordt geactiveerd en stuurt de data van de websitebezoeker door naar Facebook.

Van deze data kan jij dan een doelgroep gaan maken “websitebezoekers”. Naar deze doelgroep kan jij dan gericht advertenties gaan sturen.

Maar waar wil je nu die Facebook pixel gaan plaatsen…

Je wilt deze pixel gaan plaatsen in de header van je website.

Als je niet zo technisch bent aangelegd, geen probleem, ik help je wel. Ook al lijkt de code zeer angstaanjagend. Er is maar één regel om een facebook pixel succesvol in te voegen in uw website. En dat is moeilijk te mislukken eens je weet hoe je het moet doen.

Die ene regel is de gehele code te plakken voor de </head> tag in de header. Dus je neemt je muis, je klikt net voor dat stukje code en je plakt het. Wanneer je het daar plaatst zal dat enkele voordelen met zich opleveren:

  • Het zal er voor zorgen dat je geen problemen hebt met andere code
  • Je weet exact waar je moet kijken als je het moet aanpassen of verwijderen

Mocht je WordPress gebruiken voor je website kan je hiervoor ook een plugin gaan gebruiken.

Voor de code in de header te plaatsen kan je dan de plugin Header & footer gebruiken. En voor je conversiepixel kan je de plug-in Facebook conversion pixel gebruiken (hier komen we later nog op terug).

Mocht je geen WordPress website hebben of dit is te technisch voor je.

Geen probleem, vraag gewoon eens aan je websitebouwer of hij dit rap kan installeren voor je.

Dit zou geen probleem moeten zijn!

Hoe kan je weten of de Facebook pixel wel werkt?

Je hebt nu al die moeite gedaan om de Facebook pixel te installeren op je website.

Maar werkt deze wel?

Met de tool “Facebook pixel helper” kan je onmiddellijk weten of je pixel werkt of niet.

Dit is een Google chrome extensie en ziet er zo uit:

facebook pixel gids facebook pixel helper

Wanneer het blauw is dan weet je dat de pixel werkt op je website!

En de Facebook pixel helper toont ook hoeveel pixels er op een bepaalde pagina staan van je website.

PS: zo kan je ook eens andere websites gaan checken of zij al een Facebook pixel hebben geïnstalleerd op hun website.

De Facebook pixel gaan gebruiken voor retargeting

Mocht je niet weten wat retargeting is of remarketing. Dan zal je het waarschijnlijk al eens hebben meegemaakt.

Je komt op een website terecht van Coolblue, bol.com, Zalando,… Je bekijkt een specifiek product maar je koopt het niet aan.

Dan zie je dat zelfde product de dag erna overal verschijnen op Facebook.

Dit is retargeting.

Retargeting zorgt ervoor dat:

  • Je advertenties kan sturen naar mensen die je website hebben bezocht
  • Je advertenties kan sturen om zich in te schrijven op je e-mail lijst die zich nog niet hebben ingeschreven
  • Je advertenties kan sturen die op de verkooppagina kwamen maar niet hebben gekocht
  • Je een soortgelijk publiek kan vinden die je website bezoekt via “vergelijkbare doelgroepen”

Met een beetje creativiteit kan je wel leuke dingen doen met retargeting.

Facebook retargeting doelgroep gaan opzetten

Eens je een Facebook pixel hebt geplaatst op je website kan je advertenties gaan sturen naar de mensen die je website hebben bezocht.

Hoe maak je nu een doelgroep voor je Facebook pixel?

Stap 1: Je gaat naar het advertentiebeheer

Stap 2: Je gaat naar Pixels

Stap 3: Druk op doelgroep maken

Facebook pixel code gids websiteverkeer

Stap 4: Vul de gegevens in

Je kan websiteverkeer gaan kiezen van de afgelopen 30 dagen tot maximum 180 dagen. Stel je voor dat je 30 dagen neemt. Dan maakt Facebook een doelgroep van je websitebezoekers van de afgelopen 30 dagen. Automatisch worden hier ook nieuwe bezoekers aan toegevoegd en oude bezoekers uitgelaten. 30 dagen na het eerste bezoek aan je website verwijdert Facebook deze uit je doelgroep.

Stap 5: Maak een advertentie en selecteer deze doelgroep dat je net gemaakt hebt.

Mocht je nog totaal niet weten hoe je een Facebook advertentie moet maken via het advertentiebeheer omdat je nog altijd berichten promoot. Dan raad ik u aan om het e-book te downloaden “Facebook advertenties voor beginners”.

Als je echt koppig bent en nog altijd berichten gaat promoten voor 5€, 4€,… Dan is het best dat je mijn artikel eens leest “Waarom nooit meer een Facebook bericht gaan promoten”.

Conversies gaan meten

Ok, je hebt nu je Facebook pixel kunnen plaatsen MAAR er is nog meer!

Je kan met de Facebook pixel ook je conversies gaan meten.

Voorbeeld van een conversie: Iemand heeft zich ingeschreven op je e-mail lijst. Dus de inschrijving op je e-mail lijst = een conversie.

Om die conversies te kunnen meten, moeten we een beetje gaan sleutelen aan onze Facebook pixel.

Op onze website hebben we onze “basis pixel” geïnstalleerd. Om ook conversies te kunnen meten, moeten we bij onze basis pixel een klein stukje code gaan toevoegen.

Ik toon je in volgend hoofdstuk waar je dat stukje code kunt vinden.

Maar eerst wil ik het nog eens hebben over waar we deze conversie pixel gaan plaatsen op je website.

Ooit al gehoord van een landingspagina? Nee? Lees dan eerst het artikel voor je doorgaat.

Dus men komt op je landingspagina terecht en schrijft zich in op je “gratis weggever”. Na de inschrijving komt men uit op je bedankingspagina. En hier willen we onze pixel gaan plaatsen.

Wat gebeurt er dan? Telkens wanneer er iemand op die pagina terecht komt, ziet Facebook dit als een conversie. En zo kan jij ook gaan bijhouden hoeveel een conversie kost.

Standaardgebeurtenissen

Dus om je conversies te gaan meten, heb je een extra stukje code nodig. Dit stukje code ga je dan gaan toevoegen bij je basis pixel.

Hoe noemen die extra stukjes codes nu? Deze heten standaardgebeurtenissen. En Facebook heeft 9 standaardgebeurtenissen.

Facebook standaardgebeurtenissen

Hier is een voorbeeld van een Facebook pixel met een standaardgebeurtenis in:

facebook pixel code gids

Dus wat kan je nu gaan doen?

Selecteer 1 van de 9 standaardgebeurtenissen dat je wilt gaan volgen op je website. Kopieer dat stukje code en plaats het in je basis Facebook pixel code.  Deze totale code ga je dan gaan kopiëren en plakken op de pagina waar jij wil.

Heb je een WordPress website? Zoals eerder gezegd kan je dit dan gaan plakken via de plugin “Facebook conversion pixel“. Je gaat dan naar de bedankingspagina op je website, opent de plugin en plakt de Facebook pixel hierin.

Bijvoorbeeld:

Ik wil dat er mensen zich inschrijven op mijn e-mail lijst door het gratis e-book te downloaden “Facebook advertenties voor beginners”. Voor deze conversie gebruik ik het stukje code: Voltooide registratie (complete registration). Dit stukje code voeg ik dan toe op mijn bedankingspagina in de basis Facebook pixel code.

Zoals je kan zien in het voorbeeld, wil je dat je de code gaat plakken na ” fbq(‘track’, PageView’); ” en voor ” </script> “. Dus je neemt je basis pixelcode van het begin en plakt dat stukje code van de standaardgebeurtenissen daarin.

Deze volledige code (basis facebook pixel + code standaardgebeurtenis) plak je dan op je bedankingspagina.

Resultaten bekijken in het advertentiebeheer

Eens je een standaardgebeurtenis hebt toegevoegd aan je Facebook pixel, wil je natuurlijk ook wel de resultaten van je werk gaan zien.

Hoe zie je je Facebook resultaten?

Simpel.

Je gaat naar je advertentiebeheer.

En open de Facebook campagne dat bezig is. Ga naar kolommen (staat rechts). En druk op het drop down menu. Daar heb je tal van mogelijkheden op hoe je je resultaten wilt bekijken.

facebook kolommen aanpassen

Je wilt drukken op kolommen aanpassen. Dan komt er een nieuw scherm. Links van dat scherm selecteer je “Websites”.

Daar kies je dan welke gebeurtenis je wilt volgen. In ons geval dus “Voltooide registratie”.

Facebook pixel gids kolommen aanpassen

 

Nu kan je mooi zien hoeveel registraties je hebt en hoeveel deze kosten.

Casestudie

Je bent al je websitebezoekers aan het retargeten voor zich in te schrijven op je gratis weggever.

Dit kost bijvoorbeeld 50 cent per registratie. In totaal heb je 100 registraties, dus 50€.

Van deze 100 registraties heb je er 10 die overgaan tot aankoop.

Hoeveel is de kost per aankoop? 10% van 50€ = 5€

Conclusie: Facebook pixel gids

Misschien is dit allemaal een beetje te technisch voor je…

Dan vraag ik je 1 ding. Het enigste wat je hoeft te doen is de Facebook pixel te installeren op je website.

En wanneer het moment er dan komt dat je gaat gaan adverteren. Dan zal dit verschillende voordelen hebben:

  • Je hebt al een warm publiek waar je advertenties kan naar toe sturen
  • Je kost per registratie zal veel lager zijn
  • Je zal het leven van de persoon die je Facebook advertenties maakt of je eigen leven veel makkelijker maken

Mocht je deze Facebook pixel gids interessant zijn geweest, laat het mij gerust eens weten in de reacties hieronder.

Of mocht je nog een vraag hebben dan kan je deze ook altijd gaan stellen in de reacties.

 

 

Comment Section

4 reacties op “Facebook Pixel gids (adverteer als een PRO!)


Door Lianne op 16 september 2016

Wat een fijne en duidelijke blog. Mocht je een advertentieaccount hebben met meerdere bedrijfspagina’s (10+). Hoe kan ik dit dan gescheiden houden aangezien ik maar 1 Pixel heb voor het algemene bedrijfsaccount?


Door Dieter op 17 september 2016

Hey Lianne, bedankt voor je reactie 🙂 Apprecieer het. Ik ga er vanuit dat aan elke bedrijfspagina ook een website is gelinkt. Dus 10 bedrijfspagina’s = 10 websites. Je kan met je pixel verschillende doelgroepen gaan maken. vb. doelgroep: websiteverkeer van website x en doelgroep: websiteverkeer van website y. Hopelijk helpt dit je verder?


Door Timln op 23 oktober 2016

Beste Dieter,
Kan je de pixel ook in Phoenix makkelijk instellen voor de verschillende pagina’s ?


Door Dieter Vanden Heede op 29 oktober 2016

Dag Timln, Ja hoor Phoenix heeft hier een aparte feature voor. Onder marketing tools < social media < facebook pixel

Plaats een reactie


*