Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

Hoe start je met adverteren op Instagram? De volledige blauwdruk van A-Z!

In dit artikel leg ik je uit hoe je kunt adverteren op Instagram. Zodat jij zelf ook aan de slag kunt zonder al te veel moeite. Instagram is aan het boomen in 2017 dus als adverteerder wordt dit weer zeer aantrekkelijk om dit kanaal te gaan gebruiken. Mocht Instagram nog niet kennen dan raad ik je aan om dit artikel eerst te lezen: Instagram voor beginners. In deze gids ga ik hebben over hoe je een Instagram bericht kunt promoten op het platform zelf en hoe je dit kan doen via Facebook.

Instagram:  Het Advertentieplatform

De reden waarom Instagram winstgevend is, is door adverteren. Instagram heeft een gigantisch publiek en geeft je de mogelijkheid om dit publiek te gaan gebruiken. Je kan de Instagram gebruikers gaan filteren op:

  • Interesses
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Taal
  • ….

Er zijn gigantisch veel mogelijkheden om te gaan adverteren via Instagram. Dit maakt het zeer aantrekkelijk voor adverteerders en bedrijven om hun publiek op een effectieve manier te gaan bereiken.

Als je je boodschap aan zo een specifiek publiek kan gaan richten, dan is het mogelijk dat je een ROI (return on investment) ziet op je advertenties.

Instagram advertenties kan super zijn voor je onderneming als je het juist gebruikt. Hoe meer je je advertenties aan een specifieker publiek toont, hoe meer het lijkt alsof het een organisch bericht is (vb. ze volgen al andere fitness accounts en jij hebt een fitness product), hoe beter de ROI zal zijn.

In deze instagram advertentie gids, zal ik het hebben over hoe je kunt starten met Instagram advertenties en hoe je succesvol kunt zijn met dit soort advertenties.

Instagram advertenties hebben wel enkele vereisten zoals:

  • De kwaliteit van de foto’s moeten minstens 254×133 pixels zijn
  • Video resolutie minstens 720p
  • Portret foto’s mogen
  • Landschap foto’s mogen
  • Rechthoekige advertenties mogen
  • Advertenties met tekst erop mag (als het minder is dan 20% van de advertentie zelf)
  • Video grootte is maximum 2,3GB
  • De lengte van de video is maximum 60 seconden

De verschillende soorten advertenties op Instagram

Instagram advertenties zijn verschillend dan de  promoties dat je kan maken op je Instagram Business profiel, je kan ze meer gaan aanpassen, je hebt minder beperkingen en ze kunnen enkel en alleen opgezet worden via Facebook. Je kan geen Instagram advertenties opmaken van op je Instagram profiel zelf. De advertentiemogelijkheden van Instagram komen in 4 formaten:

Carousel advertenties

instagram-carousel-advertentie

 

Dit zijn de meest recente vorm van advertenties en zijn een unieke manier om je publiek te gaan betrekken met je advertentie. De instagram gebruiker moet door de carousel advertentie gaan scrollen om de andere foto’s te gaan zien.

Als je dit correct doet, kan je een verhaal gaan vertellen en klikken ze uiteindelijk door naar de gewenste pagina.

Om de carousel advertenties eens in levende lijve te zien dan kan je beter deze video gaan bekijken. Beloof me wel dat je gaat terugkeren :). Want het wordt nog interessanter!

Enkele afbeelding advertenties

advertentie afbeelding op instagram

Dit zijn de meest gebruikte advertenties. De aanbevolen afbeeldingsgrootte is 1200×628 pixels en met een ratio van 1.91:1.adverteren op instagram met een afbeelding

Kleine opmerking: Instagram advertenties & promoties verschijnen enkel in het Instagram nieuwsoverzicht dus niet waar je kan zoeken op #hashtags of waar je andere mensen kunt gaan ontdekken. Daarom is het bijna nutteloos om #hashtags te gaan gebruiken in een advertentie, behalve mocht je een bepaalde hashtag gebruiken dat je altijd gebruikt voor je merk.

 

adverteren op instagram met een video

Video advertenties

Dit zijn advertenties waar er een video verschijnt van minimum 5 seconden en maximum 60 seconden.  Video’s zijn enkel maar beschikbaar in portretmodus met andere woorden als je je scherm omdraait naar landschap dan zullen ze niet heel het scherm gaan innemen.

 

Diavoorstelling advertentiesadverteren op instagram met een diavoorstelling

Dit is een diashow van verschillende afbeeldingen (maximum 10). Eens alle dia’s zijn afgespeeld gaat de advertentie opnieuw starten. De maximum lengte van een diashowadvertentie is 50 seconden.

Effectief adverteren op Instagram via Instagram

Zoals eerder gezegd, er zijn twee manieren om te gaan adverteren op Instagram. De eerste is via promoties, dat je kan maken op de Instagram applicatie zelf. De andere is door de advertentie te gaan maken op Facebook zelf, wat voor enkel voordelen zorgt. Laten we eens dichter gaan kijken naar de twee keuzes:

Instagram promoties:

  • Enkel en alleen beschikbaar via instagram
  • Gelimiteerd
  • Enkel voor businessprofielen
  • Enkel voor content dat al op je Instagram profiel zelf

Instagram Advertenties:

  • Enkel beschikbaar via Facebook
  • Zeer veel mogelijkheden
  • Voor elk account mogelijk
  • Je kan er alles op plaatsen van huidige content tot nieuwe content

Instagram promoties zijn uitstekend voor bedrijven die al een redelijk profiel hebben en die meer op zoek zijn naar extra branding, meer mensen naar hun account krijgen, meer websiteverkeer krijgen, meer relaties wil opbouwen met potentiële nieuwe volgers. Dit wordt meestal gebruikt bij niet professionele marketeers dat op zoek zijn naar een snelle oplossing om hun social media te boosten.

Instagram advertenties zijn uitstekend voor bedrijven die echt op zoek zijn naar ROI voor elke euro die ze erin steken. Deze advertenties werken meer efficiënter, hebben meer mogelijkheden, kan je creatiever gaan werken en zijn beter om te gaan gebruiken bij het lanceren van producten, verkopen, leads te gaan genereren, e-mailadressen te verzamelen en data te gaan verzamelen. Deze worden meestal gekozen door professionele marketing bedrijven of marketing freelancers. Dit zijn bedrijven die de kracht weten van Instagram en kunnen zeer specifiek boodschappen tonen naar een bepaald doelpubliek.

Zie adverteren een beetje als adverteren op Facebook. Op Facebook heb je ook de keuze om het jezelf makkelijk te maken en het facebook bericht te promoten. Ofwel ga je meer doordacht te werk en maak je de advertenties in het advertentiebeheer.

Effectief adverteren op Instagram via Facebook

Nu hebben we geleerd dat je enkel en alleen promoties kan doen via de Instagram app zelf. Advertenties langs de andere kant kan je enkel en alleen maken via Facebook. Er zijn twee manieren om een advertentie te maken via Facebook

Facebook advertentiebeheer

adverteren via instagram via het advertentiebeheer

Dit is de standaard manier om je advertentie te maken. De ads manager is een platform waar je al je campagnes kunt op beheren, je budget gaan instellen, doelpubliek gaan kiezen, je data van je huidige campagnes kan gaan bekijken, zaken aan passen,…

Het platform zelf is zeer efficiënt, makkelijk te leren en je kan vanalles gaan aanpassen zodat je de perfecte advertentie kan gaan maken.

Het Facebook advertentiebeheer is dus goed voor de beginner maar als je meerdere advertenties wilt gaan maken en alles wilt gaan schalen dan zal je de power editor moeten gaan gebruiken.

De power editor

adverteren via instagram via de power editor

De power editor is hetzelfde als de facebook ads manager, maar voor meer ervaren gebruikers. De kracht van de editor zit erin dat je veel advertenties kan gaan maken op korte tijd, je kan ze beter gaan beheren en je kan dus alles efficiënter gaan doen. Er is geen ander verschil met het advertentiebeheer dus je bent volledig vrij om te kiezen wat je gebruikt.

Een instagram advertentie maken zonder een instagram account

Een handige tool voor Facebook marketeers is dat ze de mogelijkheid hebben om een instagram advertentie te gaan maken zonder echt een instagram pagina te hebben. Dit is goed nieuws, want dan hoef je niet weer opnieuw een Instagram account te gaan aanmaken (wat ik je wel ten sterkste kan aanraden). Je hebt wel een Facebook pagina nodig om je advertentie te maken.

Mocht er een Instagram account gelinkt zijn met je pagina dan moet je dit wel eerst gaan verwijderen anders ga je altijd met dit Instagram account gaan adveteren.

Advertenties gaan maken voor verschillende Instagram accounts

Wanneer je verschillende instagram accounts & facebook pagina’s moet gaan managen, dan kan het wel eens onduidelijk worden, het duurt dan wel even dat de juiste advertentie is gelinkt met het juiste account.

Om dit allemaal makkelijker te maken, raad ik je aan om de Facebook ads manager en de facebook pages manager te downloaden om alles beter te organiseren, te meten & het maken van je advertenties. Deze applicaties zijn volledig gratis & makkelijk te gebruiken. Zo kan je nog sneller gaan adverteren op Instagram.

Call to actions voor Instagram advertenties

Wanneer je advertenties maakt voor Instagram dan is het cruciaal dat je een duidelijke call to actions plaatst. Je wilt uiteindelijk dat je doelgroep iets gaat doen en je wilt duidelijk maken wat ze precies moeten doen.

Het facebook advertentie platform geeft je verschillende mogelijkheden van call to actions. Deze zullen dan verschijnen in een blauwe actiebalk wanneer de campagne live is.

Elke call to action heeft een verschillend doel. Sommige vragen om meer te zien & andere gaan direct naar een shopping catalogus. Je vraagt misschien aan iemand om een applicatie te downloaden om iets te boeken of soms om hun gegevens achter te laten.

Zorg dat je je call to action verstandig kiest. Een zwakke call to action zorgt ervoor dat je doelgroep niet gaat klikken. Optimaliseer je call to action en zeg echt wat ze moeten doen.

adverteren op instagram call to actions call to action nu boeken adverteren op instagram shoppen

Adverteren op Instagram: Je bent er bijna! (de goedkeuring)

Eens je advertentie is gemaakt en je een call to action hebt geselecteerd, een leuke visual hebt, je doelgroep hebt bepaald en het juiste budget hebt ingesteld dan wordt het tijd om je bestelling te gaan plaatsen. Eens je bestelling geplaatst is zal deze advertentie worden gecontroleerd door Facebook. (dit duurt maximum 24u maar meestal minder).

Facebook is één van de grootste advertentie bedrijven in de wereld. Ze willen hun publiek beschermen van oplichters, illegale praktijken,… Dus het kan even duren vooraleer je advertentie online komt.

Het meten van het succes van je advertentie

De laatste stap is de resultaten gaan meten van je advertentie campagne. Je kan dit in Facebook zelf gaan doen via de app of via je desktop. De beste plaats om je resultaten te gaan meten is in de Power editor.

De data zal je vertellen welk publiek het meest werd aangetrokken tot je advertentie, hoeveel keer dat er geklikt werd, hoeveel keer bekken, waar dat de advertentie het meest verschenen is, de leeftijd van het publiek dat geklikt heeft, de kost per klik en per weergave en misschien wel ook hoeveel de advertentie je heeft opgeleverd.

De kost per klik is de kost van de advertentie delen door alle kliks. Met andere woorden als je campagne 5€ heeft gekost en je had 5 kliks, dan kostte het je 1€ per klik. Mocht diezelfde campagne je 20 kliks hebben opgeleverd dan zou dit je maar 20 cent per klik kosten.

Voila nu weet je de verschillende instagram advertentie mogelijkheden & hoe Instagram advertenties werken en kan je ook direct starten met adverteren op Instagram.

Bron Foto Carousel advertenties: http://blog.business.instagram.com/post/115764685771/first-look-brand-carousel-ads-roll-out-last

Dit helpt je met het starten van Facebook advertenties, mocht Instagram advertenties iets te moeilijk zijn voor jou 🙂

Direct Toegang
X
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis e-book
We respecteren uw privacy

Comment Section

0 reacties op “Hoe start je met adverteren op Instagram? De volledige blauwdruk van A-Z!

Plaats een reactie


*