Het Facebook Advertentieproces van A-Z (video + e-book)
Download Gratis

Page content

article content

4 Grootste Facebook Advertentie Fouten (+ de oplossingen)

De 4 grootste Facebook advertentie fouten ondernemingen maken op Facebook

Ik ga er vanuit dat je al met Facebook advertenties hebt gewerkt. Je haat het dat je telkens niet weet wanneer er een nieuwe lead zich zal inschrijven op uw website…

Je wilt graag leads genereren op automatische piloot zodat je je kan focussen op uw klanten of het maken van nieuwe producten/diensten.

Ik heb goed nieuws!

Facebook advertenties zijn één van de meest effectieve manieren om automatisch leads te genereren en uw onderneming te laten groeien.

Ik gebruik Facebook advertenties dagelijks om mensen naar mijn website te sturen en leads te krijgen.

Niet alleen ik gebruik dit, maar ook mijn klanten.

In dit artikel ga ik u exact vertellen hoe je de 4 grootste Facebook advertentie fouten kunt gaan vermijden en hoe je je leads kunt gaan automatiseren zonder dat je blut gaat.

Laten we direct starten met de eerste fout dat je moet vermijden…

Facebook Advertentie Fouten #1: Foute doelgroep

Wat ik vaak hoor is, hoe krijgen we onze advertenties voor de juiste mensen? Hoe krijgen we onze advertenties voor de juiste doelgroep?

En super goede vraag! Want targeting (of uw perfecte doelgroep bereiken) is het belangrijkste aspect van het creëren van een Facebook advertentie systeem op automatische piloot.

Toch doen de meeste mensen dit verkeerd. En is dit één van de hoofdredenen waarom men geld verliest aan hun advertenties.

Ik zie ZOVEEL advertentie campagnes dat niet correct zijn getarget en dan mensen die zeggen dat dit niet werkt voor hen.

Wanneer uw targeting juist is dan ben je al een hele stap verder.

Facebook heeft een lange weg afgelegd op vlak van targeting.

Maar er zijn vandaag de dag een paar verschillende manieren om uw doelgroep te gaan bereiken:

  • Aangepaste doelgroepen
  • Websiteverkeer
  • Vergelijkbare doelgroep
  • Interesses
  • Gedrag
  • Connecties
  • Demografische gegevens

Laten we deze eens gaan bekijken van dichtbij: 

Aangepaste doelgroepen: Je kan uw email lijst gaan uploaden in Facebook en dan aan deze mensen uw advertentie tonen. Cool toch?

Website verkeer: Je kan een pixel plaatsen op uw website die al het verkeer meet dat van Facebook komt. Facebook houdt deze statistieken bij en kan je dus de mensen die uw website hebben bezocht een advertentie naar sturen.

Vergelijkbare doelgroepen: Dus stel dat je je email lijst hebt geüpload in Facebook. Nu heb je een aangepaste doelgroep gemaakt. Facebook kan de gegevens van deze doelgroep gaan nemen een een vergelijkbare, grotere doelgroep gaan maken.

Je kan ook vergelijkbare doelgroepen gaan maken van uw website verkeer of van uw bedrijfspagina.

Het is makkelijker dan het lijkt!

Interesses: Je kan doelgroepen gaan selecteren op vlak van interesses. Bijvoorbeeld mijn doelgroep moet een interesse hebben in fitness. Je kan ook andere Facebook pagina’s gaan ingeven waar uw publiek al op aanwezig is.

Gedrag: Wat doen de mensen op Facebook. Je kan gaan targetten op welke smartphone mensen gebruiken.

Connecties: Je kan mensen gaan selecteren die uw pagina al leuk gevonden hebben of de vrienden van de mensen die uw pagina al leuk hebben gevonden.

Demografische gegevens: Spreekt voor zich denk ik? Inwoners van Gent tussen de 25-35 jaar die hun masterdiploma hebben.

Waar draait het om…

Je wil zo weinig mogelijk spenderen en een zo hoog mogelijke return on investment. Net zoals iedereen dit wil?

Als je een e-mail lijst hebt en al veel verkeer op uw website. Dit is wat ik u zou aanraden om Facebook advertenties te gebruiken op automatische piloot.

Deze opties zullen ervoor zorgen dat je de laagste cost per lead zal hebben en je zo min mogelijk geld moet spenderen.

  1. Aangepaste doelgroep (e-mail lijst). Je hebt al een lijst van mensen die klant zijn bij u. Dus dit is uw perfecte doelgroep. Upload deze lijst in Facebook. En target deze doelgroep. En maak dan een vergelijkbare doelgroep van deze lijst.
  2. Websiteverkeer. Aangezien je al mensen stuurt naar je website, is dit ook al een relevant publiek voor u. Dit is een uitstekende manier om websitebezoekers te kunnen omzetten in leads.
  3. Vergelijkbare doelgroep van uw websiteverkeer. Dus mensen met dezelfde kenmerken van het publiek dat uw website al bezoekt.
  4. Facebook Fans. Dit is ook een doelgroep aangezien deze al een connectie hebben met u. Een uitstekende manier om fans om te zetten in leads!
  5. Interesses. Dit is eerder een kouder publiek maar toch nog altijd een relevantie manier om uw doelgroep te vinden!
Doelgroep facebook

Doelgroep Bepalen

Doelgroepen Facebook

Aangepaste doelgroepen

Wat als je maar nog net gestart bent?

Wat als je dit nog nooit hebt gedaan en maar nog net gestart met Facebook advertenties?

Je hebt geen grote e-mail lijst of je hebt niet veel verkeer naar je website.

Geen probleem! Dan pakken we het gewoon een beetje anders aan.

Eerst gaan we de Facebook pixel moeten installeren op onze website om zo een publiek te gaan vormen.

Ten tweede als je een relevant publiek hebt op uw Facebookpagina start dan met advertenties te sturen naar deze mensen!

Ten derde, ik zou mij geen focussen op interesses. Denk eens na waar uw publiek zit op Facebook, welke pagina’s ze leuk vinden, wat er relevant is voor hen, groepen waar ze in zitten,…

En vergeet niet om altijd je e-mail lijst te laten groeien! Het is één van de belangrijkste dingen die er zijn als je online klanten wilt gaan vinden.

Zoals je kan zien zijn er verschillende manieren om uw advertenties aan verschillende mensen te tonen. Wanneer je je advertenties voor de juiste mensen plaatst dan zal je leads kunnen genereren op automatische piloot.

Facebook Advertentie Fouten #2 Hoeveel moet ik spenderen?

Hoeveel geld moet ik spenderen om resultaten te zien?

Dit is een vraag die ik ook vaak krijg van de mensen. Hoeveel geld moet ik nu gaan uitgeven vooraleer ik resultaten ga zien.

De meeste mensen gaan veel te veel gaan uitgeven. En dit is een probleem.

Ze gooien er een hoog bedrag tegen en weten niet echt wat ze aan het doen zijn. Hun campagnes zijn niet in orde, verkeerde doelgroep,…

(maar dit zal niet gebeuren bij u, nu je dit weet!)

Dus hoe ga ik nu antwoorden op deze vraag?

Hoeveel moet je nu gaan spenderen op Facebook om resultaten te zien?

Er zijn hier twee antwoorden op:

  1. Het hangt er van af wat uw doel is
  2. Het is waarschijnlijk minder dan je denkt

Redelijk vaag hé? Maar het is de waarheid.

Laten we eens alles van dichtbij gaan bekijken….

Veel geld spenderen om resultaten te zien? Nee…

Het hangt er van af wat uw doel is met Facebook advertenties. Weet je nog dat ik het hierover had in dit artikel. Ik had het over twee verschillende doelen met Facebook advertenties. Zeker eens lezen! Als je wilt weten of je klaar bent met Facebook advertenties.

Lees eerst bovenstaand artikel eens voor het antwoord “Het hangt er vanaf wat uw doel is”.

En dan het antwoord “Het is waarschijnlijk minder dan je denkt”.

Klanten van mij doen het al uitstekend met 5-10€ per dag. Terwijl anderen het even goed doen met 100€ per dag. Hangt er ook weer vanaf hoe groot uw onderneming is.

Ik ga uitleggen hoe je dus kunt berekenen hoeveel je moet spenderen via Facebook advertenties om dus winstgevend te zijn.

Je hebt een dienst dat je verkoopt aan 300€. En je laat een advertentie lopen voor een week van 100€. Door uw eigen berekeningen weet je dat je maar één zo een dienst moet verkopen om winstgevend te zijn.

Dus wat doe je? Je maakt een advertentie en stuurt deze mensen naar een landingspagina waar mensen zich kunnen inschrijven voor een ebook/gratis video’s/… die te maken hebben met de dienst dat je verkoopt.

Op het einde van dit ebook of video’s verkoop je dan deze 300€ dienst.

Voor de 100€ dat je spendeert aan Facebook advertenties krijg je ongeveer een 33 leads laten we zeggen. Dit betekent dat het ongeveer 3€ kost per lead (100€ / 33 leads = 3€)

Ben je nog mee?

Van deze 33 mensen kopen er 3 mensen uw dienst. Dat betekent dat uw verkoop conversie 9% is.

3 Verkopen aan 300€ = 900€. En je hebt 100€ gespendeerd aan Facebook advertenties dus uw winst is 900€.

Deze resultaten kan je dan ook weer gebruiken om uw kost per betaalde klant te gaan berekenen. In dit geval is dit dus. 33€. (100€ / 3 verkopen = 33€).

Dus hoe gaat u dit helpen om te weten hoeveel je moet spenderen aan uw Facebook advertenties?

Je weet nu dat het ongeveer 33€ kost per nieuwe klant.

YES!

Grote lijnen

Ik weet dat ik u nu veel informatie heb gegeven. Maar uw cijfers begrijpen is zeer belangrijk wanneer je geld gaat spenderen via Facebook. Het zal u helpen om te beslissen hoeveel je moet gaan spenderen.

Als je nog niet uw cijfers weet, geen probleem!

Start dan met een klein budget en experimenteer ermee!

Eens je resultaten zal zien kan je groeien en meer een groter budget voorzien.

Je zal snel leren hoeveel je moet spenderen op Facebook om resultaten te zien.

Facebook Advertentie Fouten #3 De advertentie zelf

Je hebt uw doelgroep bepaald, je budget en dan zie je nog altijd geen resultaten…

Het probleem ligt dan misschien wel aan de advertentie zelf.

Het is de bedoeling dat je advertentie opvalt in het nieuwsoverzicht als je resultaten wilt zien.

Een manier om dit te doen is door de juiste afbeeldingen te gebruiken & de juiste tekst.

In dit hoofdstuk ga ik u de beste voorbeelden en tips geen voor overtuigende teksten & afbeeldingen zodat je gezien zult worden in het nieuwsoverzicht. En dat mensen ook actie zullen ondernemen in op uw advertentie!

De juiste mindset vooraleer je begint

Vooraleer we starten met overtuigende afbeeldingen en tekst. Laten we eens gaan kijken waarom mensen aanwezig zijn op Facebook. Waarom is iedereen daar bijna dagelijks met bezig?

Eerst en vooral mensen delen afbeeldingen, video’s, updates,… over hun persoonlijk leven met vrienden.

Of ze blijven up to date over de nieuwste onderwerpen van hun favoriete merken of zaken die ze volgen.

Facebook is dus een connectie maken met uw publiek.

Wanneer je dit begrijpt. Zal het ook veel makkelijker zijn om een afbeelding te maken of om een tekst te schrijven. Je moet dit op een zeer persoonlijke manier gaan benaderen. Alsof je aan het spreken bent met je vrienden.

5 elementen om overtuigende teksten te gaan schrijven

Hier zijn 5 elementen waar je moet op letten:

  1. Relevant
  2. Aandacht trekken
  3. Gericht om actie te ondernemen
  4. Duidelijke call to action
  5. Belangrijkste tekst is in de eerste zinnen

1. Relevante Tekst bij Facebook advertentie

Spreek in de taal van uw doelgroep.

2. Aandacht trekken

Je moet de aandacht kunnen trekken van de mensen. Focus op de VOORDELEN van uw product of dienst in plaats van de kenmerken.

Vertel aan de mensen hoe je hen kan helpen. Het kan misschien in de vorm van een raag zijn dat focust op de pijn dat de mensen voelen en dat jij kan oplossen?

3. Actie ondernemen

Zorg dat je niet enkel de aandacht trekt maar zorg er ook voor dat mensen actie zullen ondernemen dus zich inschrijven op uw email lijst.

4. Zorg voor een duidelijke CTA

Wanneer je je tekst aan het schrijven bent voor je advertentie. Zorg ervoor dat er duidelijk in staat wat actie dat de mensen moeten ondernemen.

Wil je dat ze klikken op de link? Plaats dit in de tekst. Wil je dat ze klikken op de knop? Zeg wat ze moeten doen. Ga er niet van uit dat iedereen weet wat er van hen verwacht wordt.

5. Belangrijkste tekst in de eerste zinnen

Je krijgt van Facebook maar een beperkt aantal zinnen bovenaan je afbeelding vooraleer mensen moeten klikken op meer weergeven.

Als je veel tekst hebt zal mensen dus op meer weergeven moeten klikken vooraleer men de rest van je tekst ziet.

Overtuigende afbeeldingen

Aangezien mensen op Facebook foto’s delen met hun vrienden & familie. Hier zijn een paar zaken waar je moet op letten voor je afbeelding in je advertentie:

  • Zorg dat je zelf op de foto staat van je afbeelding. Misschien is dit een afbeelding dat je aan het spreken bent met een klant of dat je een product aan het gebruiken bent.
  • Denk na hoe je met je afbeelding een connectie kunt maken met uw specifieke doelgroep op persoonlijk & emotioneel vlak
  • Zou je de afbeelding delen met je vrienden? Zo ja, DOEN!, Zo niet, blijf verder kijken…
  • Gebruik kleur! Het liefst van al kleuren die recht tegenover de Facebook kleuren staan. Gebruik dus zeker niet het blauwe van Facebook omdat dit niet opvalt in het nieuwsoverzicht.
  • Gebruik geen stockfoto’s.

Facebook Advertentie Fouten

20% tekstregel

Kan ik tekst in mijn afbeelding plaatsen?

Ja & Nee. Vroeger had je de 20% tekstregel. Dus dat betekent dat maar maximum 20% van uw afbeelding uit tekst mocht bestaan.

Dit is afgeschaft door Facebook sinds begin juni 2016. Maar dat wil niet zeggen dat je nu je tekst mag gaan volproppen met teksten.

Hoe meer tekst je plaatst in je advertenties, hoe minder bereik deze zal hebben. Dit is de nieuwe regel van Facebook.

Ik raad u dus aan om nog altijd de 20% tekst regel te gebruiken. Als je je afbeelding wilt testen of deze hieraan voldoet. Dan kan je deze handige tool gebruiken daarvoor.

Facebook 20% tekst regel

Upload uw afbeelding hierin en klik waar er tekst staat.

Makkelijk!

De grootte van uw afbeelding

Hoe groot moet uw afbeelding nu zijn?

Kan je zomaar eender welke afbeelding gebruiken?

Neen! Uw afbeelding moet 1200 x 628 pixels groot zijn.

Hoe kan je nu zo een afbeelding gaan maken?

Check deze handige tool!

De grote lijnen van tekst en afbeeldingen

Wanneer we het hebben over de tekst & afbeelding van je advertentie. Dan is het belangrijk om te gaan testen wat er werkt en niet werkt. Gebruik dus verschillende variaties van uw afbeelding en kijk op welke men klikt en welke niet.

Facebook Advertentie Fouten #4: Landingspagina’s

Je mag dan nog de beste advertentie hebben met het juiste budget en de juiste doelgroep. Je stuurt de mensen naar een specifieke pagina op je website. En als deze er niet goed uit ziet en strategisch is opgebouwd dan sta je nergens.

Wat is een landingspagina? Een landingspagina is een pagina op je website die maar één doel heeft. Dat is mensen omzetten van een bezoeker naar een email abonnee. Alle zaken die kunnen afleiden op deze pagina zijn weg. Dus geen social media knoppen, geen menu,…

Een aantal voorbeelden van een landingspagina:

Mijn landingspagina

Loopbaanbegeleiding

Relatiebureau

Nu weet je wat een landingspagina is. Hoe we dit gaan opbouwen en gaan testen is voor een andere blogpost.

Het concept is dat niet alleen uw advertentie moet scoren maar ook de landingspagina.

Wat zijn de zaken die zeker op een landingspagina moeten komen:

  1. Een titel dat de aandacht grijpt
  2. Een ondertitel dat je hoofdtitel steunt
  3. Een afbeelding of een video
  4. De voordelen dat je aanbod heeft
  5. Social proof (testimonials)
  6. Een call to action

Zo zie je maar dat de Facebook advertentie fouten niet altijd te maken hebben met

Succes

Dit waren 4 grootste Facebook advertentie fouten die vooral gemaakt worden en hoe je deze kunt oplossen.

Als je al meer weet over Facebook advertenties dan kan je ook dit artikel gaan lezen: 5 Geheimen om uw Facebook ROI te boosten!

Comment Section

0 reacties op “4 Grootste Facebook Advertentie Fouten (+ de oplossingen)

Plaats een reactie


*